Nu på eftermiddagen meddelade Banverket att de öppnar linjen Laholm-Ängelholm igen vid midnatt. Från och med i natt kan godstågen gå som vanligt och från i morgon bitti även resandetågen.
Detta är ju gott och väl. Det är bra att tågtrafiken kommer i gång igen, inte minst med tanke på resenärerna som gärna vill komma fram vid den tid som står på biljetten. Men ändå får jag en fadd smak i munnen. Hur beräknade Banverket den tid som skulle gå åt för att korrigera de tidigare felbyggena? Spådde man i kaffesump, använde man tarotkort eller kristallkula? Att räkna fel på fyra dagar (visserligen "åt rätt håll") tyder på fortsatt oprofessionalism. Genom detta har Banverket förorsakat sin egen leveransavdelning (den som förut hette Banverket Trafik), tågoperatören och bussbolagne en mängd planeringsarbete som nu visat sig vara fullkomligt i onödan.
Det är bara att hoppas att detta leder till efterverkningar och att de ekonomiskt drabbade tågoperatörerna och bussbolagen inte är blyga att ta ut ersättning för de kostnader de haft på grund av denna vansinniga felberäkning av tiden som skulle gå åt. Sedan kan inte de bussförare, som avstått från ledighet denna vecka för att köra ersättningsbussar, ändå kompenseras. Nu kanske de har fått en ledighet utan betalt (om de är timanställda) som de inte kan använda till någonting eftersom den blivit för kort.
Nu skall det bli intressant vilket efterspelet på dessa debacle blir. Men antagligen blir det inte någonting. Inte ens tidningarna har ju orkat rota i det här. Sverker: allt jag tyckt om dig är förlåtet om du i nästa Plus tar dit några representanter från Banverket och frågar "Skall det vara så här? Varför blev tågbolagen lurade, blåsta och bedragna?" Samt avslutar med att slänga Banverket i soptunnan. Ja, representanterna får väl inte plats så du får väl nöja dig med deras logga eller något sådant. Eller pärmen som innehåller planeringen för det här banarbetet. Den torde vara väldigt tunn.
2 kommentarer:
Jag skyller då bara på strukton i detta fall, maken till inkompetent företag får man leta efter. På Sträckan göteborg - trollhättan klarade vi av mer jobb på mycket kortare tid. Förstår inte hur det kan ha gått så fel för strukton
Jovisst har Strukton visat sin inkompetens. Men det går inte att komma ifrån att de hårt drabbade tågoperatörerna har sitt avtal med Banverket och att det är Banverket som har skyldighet att kontrollera att arbetet utförs i enlighet med reglerna. Det är också Banverket som svarar för informationen till resenärer och operatörer.
Det här blir kanske lika löjligt som den gången Banverket skyllde på sin underleverantör för att man glömt slå på värmen till växelvärmarna och det blev en kvälls totalkaos i tågtrafiken runt Stockholm. Efter långt om länge kom det fram att underentreprenören var - Banverket Produktion.
SJ kan inte skylla på Euromaint om ett lok går sönder, trots att det är dessa som har hand om underhållet. På samma sätt kan inte Banverket skylla utåt på Strukton. Men de kan låta bli att anlita dem med hänvisning till att de inte har kompetens nog.
Skicka en kommentar