söndag 10 juli 2011

Jakten på napoleon


Jag har använt den här bloggen till att beskriva mina vedermödor att hitta den perfekta napoleonbakelsen. Tusan vet om jag inte lyckades hitta den i Motala i fredags. Tjänsteärenden har gjort att jag tillbringade mycket av fredagen och ännu mer av lördagen vid Verkstadstorget eller för att vara mer exakt vid Trafikverkets nyaste järnvägsstation, nämligen Motala Verkstad. Det är en högst tillfällig anläggning, som bara skall användas till den 16 augusti men ändå en station.

I närheten hittade jag Lilla Hembageriet och gick in där för eftermiddagskaffe. Minsann hade de inte napoleonbakelser. Jag beställde en sådan. Med kaffe kostade den 41 kronor, vilket måste betraktas som billigt. Det är sällan man kommer under 50 kronor. Det var dessutom en alldeles perfekt bakelse. Lagom söt grädde, lagom krispig smördegsbotten och mycket söt sockerglasyr precis som det skall vara.

Om ni inte vill åka ända till Verkstadstorget men väl till Motala så finns Lilla Hembageriet också i Gallerian vid Stora torget.

Det blir 4,5 tårtgafflar, vilket är bästa betyget hittills. Och minsann, hade inte också tårtgafflar till bakelserna. Alltför många konditorier tycker att man skall äta sådan med tesked.

Inga kommentarer: