tisdag 5 juli 2011

Vad hände DSB First Väst i kaninens år



På bilderna visas ett Västtåg som verkligen gick. Även om det gick med en dörr avstängd. Så brukar det också vara, men under lördagen och söndagen blev det stora problem för DSB First Väst som kör tågen.

Redan från början var det mycket inställt beroende på stora banarbeten vid Gubberoviadukten i Göteborg. Det är den som man åker över strax efter Göteborg C om man skall till Västkustbanan eller mot Borås. Men under den går all annan tågtrafik ut från Göteborg C och även denna påverkades således när man skulle byta en av de båda broarna. De långväga tågen kunde tas ut via "Smygvägen". Det är den som korsar Kruthusgatan i plan och sedan kör man på något vis bakom Skansen Lejonet och kommer ut vid Sävenäs. Men den vägen har dålig kapacitet så pendeltågen till Alingsås fick ställas in mellan Göteborg och Partille och ersättas av buss.

Men sedan kom det värsta. DSB First Väst visade sig ha gjort bort sig totalt när det gällde lokförarnas utlagda semestrar. Semesterlagen stadgar att om man börjar sin semester en måndag och denna är 19 dagar eller mer skall lördag-söndag före vara arbetsfria. Det hade man missat och det fanns alltså ett antal lokförare utskrivna trots att de var lediga. Att få tåg i andra förare en fin sommarlördag var knappast att tänka på - i varje fall inte så att det räckte - så det var bara att ställa in tåg.

Media uppgav att 60 tåg var inställda fredag och lördag på grund av felplanering. De hade då råkat räkna med några tåg som ställts in på grund av Trafikverkets infrastrukturanläggningar också. Hoppsan! Västtrafik hakade på och helt plötsligt blev 60 inställda tåg en sanning. Jag försökte själv räkna och kom fram till att det var ungefär 40 tåg som ställdes in på grund av felplanering av semestrarna. Det är så illa att det knappast behövs några överdrifter.

DSB First Väst har inte haft det lätt. Kritiken från resenärerna har varit hård och från Västtrafik ännu hårdare. Ja, jag har aldrig hört Västtrafik ta till så hårda ord med en av sina entreprenörer.
http://www.vasttrafik.se/Startsida/Nyheter/Vi-vill-ha-trafik-som-rullar-enligt-avtal/

Ord och inga visor. Och naturligtvis inte oförtjänt. DSB First Väst tar på sig skulden på ett sätt som jag aldrig har sett tidigare. Snacka om att göra en pudel.
http://www.dsbfirstvast.se/nyheter.asp?AjrDcmntId=530

Det är det näst bästa de kunnat göra. Det bästa hade varit att planera riktigt från början. Det värsta med det här är dock att sådant här drar ned järnvägens rykte något förfärligt. Och redan har konservativa krafter börjat tala om att det är upphandlingarnas fel. Järnvägarna skall drivas statligt säger de. Hoppsan igen! DSB är statligt helt och hållet nu sedan First bestämt sig för att dra sig ur. En annan stor tågoperatör, Arriva, ägs numera av tyska statliga DB. Svenska Tågkompaniet ägs numera av norska statliga NSB. Av de någorlunda stora på persontrafik på järnvägen är det bara Veolia och Arlanda Express som inte är statligt ägda.

Arriva har lyckats bättre än SJ med att köra Pågatågen i Skåne. Tågkompaniet har klarat att köra Norrlandstågen och Tåg i Bergslagen bättre än SJ, vilket i och för sig inte har varit så svårt. Arlanda Express fungerar utmärkt. Det är bara DSB-företagen som inte lyckats så bra i Öresundstrafiken, Västra Götaland och Uppland. I Småland går det dock bra, lika bra som när av SJ och Veolia ägda Merresor körde.

Vi får hoppas att det nu inträffade är ett enstaka olycksfall i arbetet. Och DSB First Väst är inte ensamma. SJ AB gjorde samma misstag i Göteborg 2006. SJ AB:s föregångare SJ (affärsverket) gjorde detta misstag i Stockholm i slutet av 1980-talet. För att nämna några exempel. Men nu vaknade några alerta journalister på Göteborgs-Posten och så blev det en riksnyhet. Samtidigt som Västtrafik reagerade precis som de borde göra i ett sådant här sammanhang - redan det anmärkningsvärt. Tågoperatören tog också direkt på sig skulden.
- Vi har gjort fel och ansvaret är helt och hållet vårt, uttalade affärsområdeschefen Rolf Torwald, en man med mycket gedigen erfarenhet av järnväg.

Detta är ovanligt. Och det kanske egentligen var det som var riksnyheten. Det är inte så vanligt att ingen försöker skylla ifrån sig vid ett sådant här debacle. Läs bara hur SJ skyllde ifrån sig närresande blev sittande i flera timmar i värmen utan fungerande AC eller toaletter efter det att X 2000-tåg drabbades av nedriven kontaktledning utanför Laxå för någon vecka sedan. Det hade kunnat gå mycket fortare eftersom Tågab i Kristinehamn sände ut ett diesellok för att dra undan tåget. Det kunde dock inget göra? Varför? Jo, SJ hade missat att lägga in övergångskoppel i X 2000-tåget.

2 kommentarer:

Anonym sa...

På SJ har man gjort en ändring i kollektivavtalet så att sommarsemestern ska sökas i anslutning till ledig helg. Eftersom vi jobbar varannan helg har hälften ledigt jämna veckor och hälften udda. För min del har jag frihelg vecka 24 och kunde alltså söka v 25-28. Vecka 28 infaller också på min ordinarie frihelg. Trycket blir då inte så stort på helgerna. Detta har varit mycket omdiskuterat bland personalen eftersom det begränsar möjligheterna att söka semester men med facit i hand kanske det enda riktiga

sjguide sa...

I Uppland har DSB inte heller skött sig. Förra helgen var en massa Upptåg inställda och bussarna körde lite som de ville. Veckan som gick var väl inte heller någon toppenvecka direkt. Idag verkar det gå bättre i alla fall, vi får hoppas att det fortsätter bra.