söndag 31 juli 2011

Veckan som gick

Den gångna veckan har jag varit ute och rört mig en del. Efter operationen kan det inte bli några längre resor men väl några kortare.

I måndags var jag först i Norsesund eftersom jag ville fotografera ett chartertåg som Tågkompaniet körde för Reseshopen i Ljusdal. Denna resa alltså:
http://www.reseshopen.se/info/tagcharter20112/nytag.html
Norsesund är en bra fotoplats där järnvägen går i kurvor utmed Sävelången.
Vidare till Alingsås för kaffepaus. Det finns gott om kaféer i Alingsås, men det första jag gick in på hade redan upptäckts av ett stort antal pensionärer som stod och tvekade om de skulle ha napoleon eller budapeststubbe. Eller kanske bara en skorpa. Jag gick därför vidare till Café Storken, som inte hade napoleonbakelser men väl våfflor med sylt och grädde.

Lillån får också representera Alingsås på bild.
I tisdags var jag i Jönköping och jag hade verkligen tur med vädret. Jönköping har fått massor med nya bussar eftersom Keolis har tagit över efter Arriva och dessa bussar måste förstås fotograferas. Men en och annan gammal buss var man också tvungen att ta över för att få trafiken. Den här bussen är en av de övertagna. Den är tre (!) år gammal men man kan ju undra hur den kan bli så sliten på kort tid.
Men det blir snart bättre, vilket detta tröstefulla budskap vittnar om.

Som jag redan skrivit besökte jag också Konditori Napoleon får att få min dagliga napoleonbakelse. Jag har här bildbevis för att även Magnus Ladulås gillade napoleonbakelser. Dock hade han inte samma kondis (häpp!) som jag utan han var tvungen att sätta sig och vila några meter från entrén.

I onsdags åkte jag med min gode vän Petter till Värnamo. Han körde nämligen på linje 700, den nya busslinjen mellan Borås och Värnamo som bara går på prov. Tyvärr verkar det väl som om det stannar vid ett prov. Två resenärer på ditvägen och sex på hemvägen är knappast underlag nog. I synnerhet inte som alla utom två lika väl hade kunnat åkt med andra busslinjer. Bilden är tagen vid vändningen i Värnamo, där det blev en timmes rast för lunch på Laga-Gyllen. Har ni ätit köttfärstårta? Annars går det att göra det här.
http://www.restauranglagagyllen.com/3.html
Lunchen serveras dessutom som buffé så det går att ta så mycket man vill - och kan med. Alternativet var fläskpannkaka, men varför ett alternativ. Det gick ju lika bra med både och.

I Värnamo hittade jag också denna hiskeliga skulptur. Det är inte som jag först trodde Per och Kersti, ni vet de där som fick punktering i Värnamo (de bytte ju ringar i Värnamo enligt Carl Snoilsky) utan den här heter Nalleknallarna och är gjord av Erik Dietman (1937-2002) . Jag googlade lite på Dietman och fann att han avled bara fem veckor efter det han varit med och invigt denna. Men också att han var mer känd i Frankrike, där han blev utnämnd till årets skulptör. Han hade dessutom två professurer i skulpturkonst så det kanske är bäst att stryka det där med "hiskeliga".

På hemvägen blev vi vittne till en husvagnsolycka på väg 27 i jämnhöjd med Aplared. Bråten som syns är alltså en del av det som ett par timmar tidigare var en husvagn. Kanske inte så konstigt att det är förbjudet att vistas i husvagnen under färd.
Efter hemkomst tog jag en promenad till Stora torget för att åhöra Borås Stadsmusikanter. Bra som vanligt och de slutade som sig bör med "Rock around the clock".

I torsdags var det en lugn dag så jag tog bara ett varv ner på stan på eftermiddagen. Borås stadsmusikanter var i gång igen, tyvärr för sista veckan så nu är sommaren snart slut. Denna gång spelade de vid centralstationen och var förstärkta av Jimmy på sång. De avslutade med "Borås Borås". Orginalet alltså, inte den som Frank Sinatra snodde och kallade "New York, New York". (Ja, jag är inte färdig med forskningen om detta men jag är rätt säker på att jag skall kunna bevisa att det förhåller sig så.)
När jag skulle åka hem så sprang jag rakt på en cykeltävling, som stängde av hela centrum så bussarna fick köra en annan väg.

Därför kunde man för ovanlighetens skull se stadsbussar på Kungsgatan. Tyvärr blev det träd i vägen men Kungsgatans träd är ju ökända redan från Gamla Testemantet. Det var när Adam och Eva åt av frukten från dessa som de blev utkörda ur paradiset.
I fredags ringde Petter igen och frågade om jag ville följa med till Älvsered. Tja, varför inte. Således kunde jag fotografera bussen vid vändningen i Älvsered och en liten rast vid Stora Horsasjön.
Vi är inte långt från Ullared, men det finns ett varuhus i Älvsered också. Förut fanns det två, men det andra höll till i en liten källare. Det växte sedan och flyttade till Falkenberg. Engelsons heter de och är min hovleverantör av jackor, skjortor och underkläder. Här är förresten kyrkan i Älvsered. Apropå köptempel alltså.

Det blev en fin promenad utmed Viskan sedan vi återkommit till Borås och broarna över till Stadsparken är smyckade med blommor. Här Viskabergsbron.

Tycker du bilderna är för små? Inga problem. Klicka på dem och du tycker inte det längre.

Inga kommentarer: