En blogg som jag hållit på med i sedan juli 2008. Den handlar mycket om tåg och bussar men också om vardagslivets små glädjeämnen och förtretligheter. Skriv gärna en kommentar på mina inlägg men du måste ange ditt namn (det riktiga eller en känd signatur). Annars godkänner jag vanligtvis inte din kommentar. Var god respektera upphovsrätten för de bilder jag lägger ut på bloggen. Kontakta mig om du vill använda dem annat än rent privat.
lördag 9 februari 2013
Ett tåg kommer lastat med sand
Precis som vi brukar vara på väg in efter lunchpromenaden med superbeaglen Sicko brukar höras ett dieselmuller i fjärran. Ibland låter det som en helikopter på låg höjd och ibland som en tvättmaskin som just avslutar centrifugeringen. Det vi hör är "sandtåget". Detta tåg dras av diesellok och går med sand från Varberg till glasbruket i Limmared. I Borås får loket gå runt och köra åt andra hållet för att tåget skall komma rätt. Denna växling liksom växlingen i Limmared (möjligen också i Varberg) görs av lokföraren som har möjlighet att radiostyra locket om det inte är lämpligt att köra på vanligt sätt.
Sanden kommer med fartyg till Varberg och det är en speciellt fin sand som behövs för glastillverkningen. Förutom sand är det enligt en av lokförarna, som tidigare körde detta tåg, också soda, kalk, dolomit och fältspat i vagnarna. Även det behövs för att kunna göra glas, t ex flaskorna för Absolut Vodka. Spriten finns dock inte med i det här tåget, men även den har förr om åren gått med tåg.
Det här tåget kördes från början av SJ Gods, och sedan tog Green Cargo över när det bröts ut som ett eget aktiebolag i samband med att det gamla affärsverket bolagiserades. För några år sedan lade det norska Peterson Rail (har alltså inget att göra med Lars Peterson, generaldirektör vid SJ 1969-1977) men detta gick i konkurs den 11 maj förra året. Sedan blev det ett tag med lastbilstransporter, men dessa blev mycket dyra. Ett dussintals astbilar behövdes för att ersätta tåget - sand är nämligen tungt.
Den 2 juli började tåget gå igen och då med CFL Cargo som operatör. Detta företag ägs av den luxemburgska statsjärnvägen så nu är ännu en stat verksam som tågoperatör i Sverige. Tidigare har vi norska NSB (Tågkompaniet), danska DSB (DSB Uppland och DSB Småland) och tyska DB (Arriva). Även franska SNCF är inblandade i svensk kollektivtrafik genom Keolis, men de kör för närvarande inte tåg i Sverige. Tidigare körde de Citypendeln, alltså lokaltrafiken runt Stockholm.
Vill ni veta lite mer om det här tåget och se bilder även tagna av andra än mig så googla på "Sandtåget".
Klick på bilden = bildspel startas = nytt högerklick på bilden så visas den i större storlek.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar