söndag 10 februari 2013

Nostalgikick

Har ni tänkt på en sak? Ni som är tillräcklig gamla alltså. Det var länge sedan man såg en systemkö eller en biokö. I dag köas det inför konserter med Rolling Stones, Bruce Springsteen eller Swedish House Wives. Va, nu säger de från kontrollrummet att det skall vara Swedish House Mafia. OK då. I storheten (In grosso på italienska) visar sig mästaren så jag medger att jag förväxlade de tre förvuxna tonåringarna i gårdagens Mello (varifrån kommer det ordet förresten?) och de där tre killarna som framställer musik på något icke-konventionellt men populärt sätt.

Kommen så här långt tänkte jag ta reda på vad house-musik egentligen innebär. Något så svårt att begripa har jag inte mött sedan jag försökte förstå offside-regeln i fotboll eller för den delen samtliga regler i cricket. Jag citerar direkt ur Wikipedia:
"House är en form av elektronisk dansmusik som ofta har en stadig 4/4-takt och är nära besläktad med disco. Trummorna är skapade elektroniskt med trummaskin eller sampler medan resten av bakgrunden ofta innehåller element av samplat material som återupprepas. House har även många undergenrer och nya skapas med tiden. En del house kan vara lätt att bestämma undergenre på, medan annan kan vara mycket svår att kategorisera."
Sampla? Trummaskin? Undergenre? Inte undra på att datorn låste sig när jag skulle klistra in det här.

Men i dag hände det. Jag fick se en gammaldags kö utanför biografen Röda Kvarn  (Moulin Rouge som filialen i Paris heter).  

Vad kunde det vara för film som visades? En ny Åsa-Nisse? Långt ner i halsen? Tystnaden? Nej, det var Jan Troells film "Dom över död man", som handlar om Torgny Segerstedt. Chefredaktören och vd:n för Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning som inte räddes att kritisera nazismen. Borås Tidning skriver också att han hade ett komplicerat privatliv. Där blev jag nyfiken igen så jag googlade och såg att han helt öppet brukade uppträda med sin älskarinna medan hustrun tydligen teg och led.Hon hade också mycket inflytande på honom och fungerade som verkställande vd för tidningen. Jag tar om: verkställande vd!


Får väl se den filmen när den kommer på TV om ett halvår eller så. Nästa lördag kommer för övrigt den senast Åse-Nisse-filmen på TV4, den med Kjell Bergkvist i titelrollen. Och Petra Mede som Eulalia. Nähä, säger kontrollrummet, det är Ann Petrén.

Undrar vad som hänt med Mede, eftersom hon inte skall vara med här. Det påminner mig om skådespelaren Douglas Håge (som gått till eftervärlden eftersom han spelade Lilla Fridolf), som blev uppringd om huvudrollen i en film.
- Jaså, svarade Håge, när skall begravningen vara?
- Vilken begravning?
- Stig Järrels förstås.
- Men han är väl inte död?
- Är han inte? Jag trodde det eftersom ni ringde till mig om en huvudroll.








Inga kommentarer: