söndag 2 juni 2013

Strömavbrott - och banarbeten i Alingsås

Klockan 21.18 slocknade datorn och tystnade Eldeman i radion. Först undrade jag ju förstås vad i h-e men så kom jag på det: strömavbrott! En koll ut i trapphuset visade att det var svart där. Och inga ljus lyste i huset mitt emot. Visserligen hade det inte hunnit bli helt mörkt ännu men ändå. Jag ringde min far. Han skulle just byta lampa i badrummet för han trodde det var den som gick när det blev alldeles mörkt därinne.

Tänk vad besvärligt det blir när det blir strömavbrott. Ingen dator, ingen TV, ingen radio. Jo, jag har ju radion i mobilen och den går på batteri. Inget ljus så man kan läsa. Fast jag har en lampa som man fäster i kepsen och med hjälp av den lyckades jag hjälpligt läsa tidningen med keps på huvudet.

Samtidigt undrar man vad som har hänt egentligen. Hur länge blir det strömlöst? Ett par dagar? Hur skall jag fixa frukosten i morron bitti utan ström? Har datorn tagit skada av att helt plötsligt slå av sig?

Efter en halvtimme kom strömmen tillbaka. Då blev det att starta om digitalboxen till TV-n. Efter 3-4 försök ville den ladda upp igen. Och så starta om datorn. Jag hade just ett USB-minne inkopplat när strömmen gick eftersom jag höll på och säkerhetskopierade. Så därför skulle datorn först i 10 minuter kolla att det inte blivit några skador på detta. Men sedan fungerade allt igen fullt normalt. Sedan var det bara att ställa in klockradion igen. Mina övriga elektriskt styrda klockar reglerar sig själva.

Borås Tidning om detta.

Det var alltså inte så mycket som hände egentligen men ändå: ett litet stick i den dagliga tryggheten som vi alltid vill skall fungera.

Har för övrigt haft en fin dag i Alingsås i dag. Meteorologerna hade varnat för regn men det blev mestadels sol. Där var stationen stängd eftersom det jobbade en massa folk i spåret med att dra ledningar så man kunde koppla in ett nytt ställverk.


Så resenärerna fick åka buss förbi Alingsås. För dem som åkte med pendeltågen blev det mellan Floda och Alingsås. För dem som åkte med övriga Västtåg eller SJ:s regionaltåg blev det Göteborg-Vårgårda och för dem som åkte med SJ snabbtåg Göteborg-Herrljunga.


När jag kom hem hörde jag att arbetena dragit över med två och en halv timme. Inte alls bra eftersom ersättningstrafiken inte är planerad för sådant. Jag förstår heller inte vad det var som drog över för när jag lämnade Alingsås vid 18-tiden (en timme innan det skulle vara klart) var det nästan ingen aktivitet alls i spåren.


Inga kommentarer: