måndag 10 juni 2013

Veteranbussar brandskadade


För en dryg vecka sedan meddelade Svenska Spårvägssällskapet det som inte får hända: två av deras veteranbussar hade brunnit. Bland annat den på bilden, en Scania-Vabis C75 Capitol från 1962 som det lagts ner många tusen timmar på att renovera och underhålla. Den andra var en trådbuss från 1940-talet, som det antagligen lagts ner ännu mer tid.Bussarna förvarades i en stor industrilokal i Länna strax utanför Stockholm.

Första uppgifterna talade om att de brunnit upp helt men så kom lite hopp: branden hade främst drabbat den del av byggnaden där bussarna inte stod. De skulle alltså ha kunnat klara sig men det kunde man inte veta något om förrän tidigast söndag kväll eftersom ingen fick gå in i byggnad på grund av explosionsrisk.

På söndagskvällen kom så ett glädjande besked: bussarna hade inte brunnit upp men de var förstås skadade av sot, rök och värmeutvecklingen. Enligt dem som sett bussarna var det rätt illa och de vara alldeles sotiga även utanpå. Det bedömdes dock inte värre än att de skall gå att återställa bussarna igen. När det gäller trådbussen är den inbokad för ett evenemang i Landskrona i september. Där firas nämligen att det då är tio år sedan som trådbussar sattes i drift där, något som Landskrona fortfarande är ensamma om i Sverige. Spårvägssällskapet räknar med att de skall hinna få den klar till dess.

Det är tråkigt när sådant här händer och visar hur ömtåligt detta med gamla veteranfordon är. Visserligen är de försäkrade men hur skall man kunna värdera allt ideellt arbete som lagts ned.

Däremot skall ett antal splitternya SL-bussar ha förstörts i branden. I den värst drabbade delen av byggnaden finns nämligen en firma som monterar Buss-PC (ett system som håller reda på körtider, skyltning och en massa annat) och de skall ha haft flera bussar inne för detta montage. Men det är ju ändå sådant som kan ersättas.

Inga kommentarer: