söndag 23 juni 2013

Intensiv vecka på kollektivtrafikområdet, del 2

Den här bilden är nästan 40 år gammal. Då körde Borås Lokaltrafik tätortstrafiken i Borås. Eller om det fortfarande hette Stadsbussar i Borås. Det var i varje fall i den vevan som de bytte namn till Borås Lokaltrafik.

Men de här kört längre än så. Det var nämligen redan 1945 som kommunen genom Stadsbussar i Borås tog över några privata linjer och började sin verksamhet. Nästa år tycks det vara slut på den epoken. Under den gångna veckan blev nämligen resultatet av Västtrafiks upphandling klar och Borås Lokaltrafik förlorade det sista av sin trafik, just tätortstrafiken i Borås.

I stället skall Nobina få köra trafiken. Det är ett välkänt företag för de flesta utom politikerna i Borås, som verkar blivit helt tagna på sängen.
- Va, skulle inte Borås Lokaltrafik vinna den här upphandlingen? Var det inte klart på förhand att det skulle bli så? Och nu till ett företag som aldrig kört i Borås.
Där visade sig direkt deras okunnighet. Nobina hette till för ett par år sedan Swebus. Före 1990 hette det GDG men bytte namn sedan SJ:s busstrafik och GDG gått ihop i ett gemensamt företag. SJ Buss och Swebus körde mycket i Borås fram till mitten av 1995. Som jag minns det fanns det inte mycket att klaga på deras sätt att sköta den trafiken.

Like lite som det brukar finnas anledning att klaga på Nobina i dag. OK, det är ett stort företag och de har misslyckats på en del platser. Men de har lyckats på betydligt fler. Och efter några väldigt bekymmersamma år ekonomiskt visar de nu plus på sista raden i bokföringen. Det är de ensamma om bland landets fem största bussbolag om att göra. Nobina är störst i Sverige och de fyra andra stora bussbolagen är (utan inbördes ordning) Arriva, Keolis, Nettbuss och Veolia. Nobina ägs av privata intressen medan de fyra andra ägs av utländska statliga järnvägsbolag: Arriva av tyska DB, Nettbuss av norska NSB och de båda övriga till stor del av franska SNCF.

Nu ingår det ju i spelets regler att vid en upphandling tas inte bara hänsyn till kostnader utan även utlovad kvalitet. Enligt vissa på förhand gjorda premisser värderas kvaliteten. Det är kanske inte alltid rättvist och det kräver väldigt mycket av den som lämnar in underlaget. Elaka röster brukar säga att den som ljuger bäst vinner kvalitetsdelen. Den här gången skilde det ett par hundra tusen på år i budet mellan Borås Lokaltrafik och Nobina. BL var billigast men förlorade alltså på kvalitetsdelen.

Helt plötsligt har alla boråsare blivit mycket nöjda med sitt bussbolag. Tidigare har jag mest hört gnäll om det, låt vara att gnället ofta varit på taxor och tidtabeller och det är sådant som Västtrafik bestämmer och inte Borås Lokaltrafik. Samma dag som förseningarna på vissa busslinjer var uppemot 30 minuter säger BL:s vd att de är kända för hög punktlighet. OK, det är inte det kommunala bussbolagets fel att en annan del av kommunen gräver upp gatorna så att bussarna tvingas till långa omvägar. Men man bör kanske inte skryta om god punktlighet.

Efter avklarad upphandling vaknade politikerna i Borås. Hallå, var fanns ni när budet lämnades in? Nu är det ju så dags att försöka få en ändring till stånd. Skall Borås stad köpa Nobina kanske? Tyvärr, det är bara att inse att ni missat detta och att Borås Lokaltrafik säkert blir kvar som bolag men inte kommer att köra några bussar. De äger nämligen en depå på Strömsdal i Borås och där blir Nobina nu närmast tvungna att hyra in sig liksom Veolia och Sandarnas Transporter gör. Alltså två andra företag som tagit över trafik efter BL.

Det är inte billigt på Strömsdal men det är billigare än att satsa på en stor egen anläggning. Bland annat skall bussarna drivas av biogas och det är i princip bara möjligt att tanka där. Att tanka på de publika anläggningarna i stan ställer stora krav på logistiken. Med andra ord skulle det bli förfärligt dyrt.

Så kommer kommunalrådet Ulf Olsson, vars far av en händelse råkade vara bussförare vid Borås Lokaltrafik, in och säger att Borås skall ta hand om trafiken själva. För nu är de missnöjda med Västtrafik. Ja, det är ingen dum idé egentligen. I Karlstad har man haft stora framgångar med ett sådant upplägg. Tills alldeles nyligen var det förresten Nobina som körde där. De tog nämligen över Karlstads Lokaltrafik redan i mitten av 1990-talet. Numera kör ett antal privata bussägare i sammanslutningen Förenade Buss i Värmland tätortstrafiken i Karlstad med landets finaste stadsbussar.

Visst, jag tycker också att det är tråkigt att Borås Lokaltrafik försvinner från gatorna. Och jag lider med de bussförare som nu måste byta arbetsgivare - eller rentav riskerar att bli utan jobb. Men det är spelets regler.

I morgon bestämmer sig Borås Lokaltrafik för om de skall överklaga upphandlingen. Det kommer de säkert att göra. Det har de nämligen gjort förr. Och varje gång har de förlorat överklagandet. Men det har ju varit till besvär för den som skall överta trafiken som får mindre tid att förbereda sig. Fast det viktiga nu tycks vara att göra det så besvärligt för Nobina som möjligt. Vilka detta drabbar? Ja, det behöver jag kanske inte skriva, det förstår ni nog ändå. Ni som inte är lokalpolitiker i Borås vill säga.

För ett halvår sedan köpte Borås Lokaltrafik fyra nya bussar till den nya linjen till Viared. Dessa kommer nu tillsammans med flertalet av BL:s övriga bussar - de äldsta då tio år gamla - gå över till Nobina i augusti 2014.

Nobina kör redan tätortstrafik för Västtrafik på flera platser: Trollhättan (bilden), Vänersborg, Skövde, Falköping, Mariestad, Lidköping, Skara ...


För övrigt kan jag bara konstatera att i busstrejken händer ingenting. Parterna uppträder som förorätta fyraåringar:
- De får kontakta oss om de vill något. Vi gör inget för att försöka komma fram till en lösning och stoppa konflikten.
Så från i morgon stannar busstrafiken i Halmstad, delar av Västerås och Strängnäs samt spårvagnarna i Norrköping. I Jönköping, Östersund och Gävle kommer bussarna också stanna men lite längre fram i veckan eftersom det där "bara" är verkstadspersonalen som strejkar. Dessutom kommer blockaden mot övertid och att ringa in extrapersonal samt nyanställning att göra att det blir störningar i busstrafiken över i stort sett hela landet.

Ironiskt nog kan vi dock i Borås kan räkna med att Borås Lokaltrafik kör precis som vanligt. BL är som kommunalt företag inte med i Bussarbetsgivarna och berörs således inte av den här konflikten.

Det är nu bara att hoppas att ansvar är viktigare än prestige och kommer till en lösning. Annars blir det ännu fler bussar som stannar lördagen den 29 juni. Alla expressbussar som körs av Swebus, Nettbuss och YBuss till exempel.








Inga kommentarer: