söndag 10 maj 2015

Ett chartertåg i Borås

I går lördagen den 9 maj kunde man se en syn i Borås, som man antagligen aldrig får se någon mer gång. Nämligen ett chartertåg från Svenska Motorvagnsklubben som här rullar över Kristinebergs vägport ett par minuter efter avgången från Borås C.


Det var Borås Lokaltrafiks Pensionärsklubb som hade chartrat tåget för en resa Borås-Värnamo-Alvesta-Nässjö-Jönköping-Herrljunga-Borås. Och det var som sagt sista chansen att göra en sådan resa, åtminstone med detta fordon. Det är en motorvagn från 1959, litt X21 (från början Yoa202; allt var inte enklare förr) som under sin aktiva tid tillhörde TGOJ (Trafikaktiebolaget Grängesberg–Oxelösunds Järnvägar). Det kom dock med tiden att mestadels användas i SJ:s trafik eftersom SJ köpte TGOJ 1981 på avbetalning. Totalsumman var 1 krona, men SJ betalade av någon juridiskt underfundig anledning med 50 öre i två omgångar. 

Så småningom köptes vagnen av Svenska Motorvagnsklubben med säte i Falköping och filial i Värnamo. Men från och med i dag ägs den av Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg (FSVJ) i Oxelösund. Motorvagnen kördes upp som extratåg från Falköping i dag, och de medlemmar som önskade fick naturligtvis följa med. Därmed kan man säga att motorvagnen har kommit hem igen, även om den under sin aktiva tid var stationerad i Eskilstuna. Men det är i alla fall rätt bana

Motorvagnsklubben skall i stället satsa på den här, en X9 (tidigare Yoa2 och ofta kallas "Paprikatåg") som har gjorts i ordning i Värnamo så att den nu är i betydligt bättre skick än när jag tog den här bilden. 

Därmed kommer också en X9 att bevaras för eftervärlden. Det är den sista som är kvar av de 23 tågsätt som levererades runt 1960. Alla övriga har gått till skrot - många av dem efter olyckor. Att det blev just det här tågsättet som blev kvar, om än berövat en mellanvagn, är en lycklig slump. X9 137-138, som det heter, byggdes nämligen om för prov med hydrostatisk transmission. Sedan dessa prov avslutades avställdes tågsättet i många år och meningen var att det skulle skrotas. En kollega med stor kunnighet om X9 berättar att han när såg den fann att man totalt vandaliserat ett funktionsdugligt tågsätt Men så fick SJ stor brist på motorvagnar och X9 137-138 återställdes i tidigare skick och blev därmed den sista X9 som totalrenoverades.  Så det dödförklarade tågsättet blev alltså det enda som överlevde.

Bilderna blir större om du klickar på dem med mushjulet.

2 kommentarer:

Kenneth Svensson sa...

Hej, Trevligt att Du fångar upp gamla fina tåg Staffan. "Paprikatåget" tyckte jag var jätteläckert att åka med och saknade detta när det försvann.

Lennart Gustafsson sa...

Ska bli kul när man kan få åka med en X9:a igen :-)