Dessa båda veckors resor hade samma upplägg. Dag 1 åkte man från hemorten (Gävle och Uppsala respektive Falun och Ludvika) till Göteborg, dit man ankom vid lunchtid och hade eftermiddagen och kvällen fri för att t ex gå på Liseberg och se Lotta. Dag 2 fortsatte tåget från Göteborg till Helsingborg. Dag 3 stod tåget stilla i närheten av Helsingborg och deltagarna kunde om de ville göra en bussrundtur i Danmark via Öresundsbron. Dag 4 gick tåget så från Helsingborg till Linköping. Där blev det några timmars uppehåll, buss till Göta kanal och så en båtresa på denna. Därefter fortsatte tåget till hemorten igen.
Den 23 juli var det banarbeten strax söder om Göteborg och tågsättet fick därför köras tidigare som tjänstetåg via Herrljunga och Borås till Varberg. Resenärerna åkte buss till Varberg så att de kunde sova ett par timmar längre. Här kommer tåget till Borås.
Det smyger fram bakom tågexpeditionen och ställverket.
I Borås gjordes en halvtimme långt uppehåll i väntan på ett mötande tåg från Varberg.
Sedan kunde tåget fortsätta till Varberg och vid ankomsten dit visade det sig att bussarna med resenärerna redan hade kommit fast det var mer än en halvtimme kvar till avgång.
Tåget framför Varbergs stationshus. Detta kommer väl att rivas - eller i varje fall inrymma annan verksamhet - när järnvägstunneln under staden blir klar om kanske tio år.
Ungefär en halvtimme tidigare än vad det stod i tidtabellen var alla ombord och tåget kunde fortsätta mot Helsingborg. Bommarna går ned över övergången så att ingen skall bli påkörd.
Tåget lämnar Varberg. Helsingborg nästa!
På torsdagen fick tåget problem med kompressorn i Linköping men här var turen framme mitt i all oturen. Det råkade nämligen stå en motorvagn av samma typ i Mjölby. Den skulle upp till Gävle men kom inte fram den vanliga vägen via Hallsberg eftersom åskan slagit ned på linjen. Det var alltså "bara" att hämta denna och låta resenärerna byta tågsätt. Med den trasiga motorvagnen på släp kom man upp till Gävle i nästan rätt tid
Så hoppar vi exakt en vecka framåt. Denna dag gick tåget den vanliga vägen från Göteborg och jag passade på att fotografera det när det passerade Båstads gamla station, som numera heter Båstad Södra. Här steg kung Gustav V av och på när han var i Båstad och spelade tennis.
Tåget fortsätter upp på Hallandsås. Om ett par år är äntligen tunneln genom åsen färdig efter en liten nätt försening på 18 år och då kör man inte längre denna väg. Det kommer att gå snabbare och godstågen slipper fastna i backarna men det går inte att komma ifrån att utsikten blir sämre.
Efter att ha fikat hos Knut Jöns på Köpmansgatan - som inte hade någon napoleonbakelse men väl en god petit chou - fortsatte jag till Hasslarp och det gamla sockerbruket, där tåget skulle komma så småningom för uppställning. Och helt enligt tidtabellen dök tåget upp i buskarna.
Och här ställdes det upp till torsdag. Det var ingen fara för det går normalt inte längre några tåg på den här linjen. Skulle det ända göra det så finns det ett spår bredvid att köra på.
Så blev det då sista resdagen och jag åkte till Billeberga för att fotografera tåget när det körde förbi där. Där blev det också möte med ett långt godståg.
Lokföraren vinkar vänligt till fotografen när han kör förbi.
Tåget fortsätter mot Teckomatorp och vidare den för resandetåg ovanliga vägen förbi Marieholm till Eslöv, där det vänder norrut igen. Denna omväg måste köras eftersom banan är avstängd för kontaktledningsbyten den vanliga vägen via Åstorp och Klippan till Hässleholm.
Det har redan talats om att göra om dessa resor nästa sommar. Intresset är stort ...
Klicka på bilderna med hjulet på musen och de blir betydligt större.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar