måndag 14 september 2015

Lokmodellen som kom före förebilden


På 1950-talet gav modelljärnvägstillverkaren Märklin i tyska Göppingen ut en modell av SJ:s Da-lok. De flesta loken var i SJ:s gamla rödbruna färg, alltså samma som de hade i verkligheten. Men några gavs också ut i grön färg. Anledningen till detta har diskuterats. Råkade Märklin stoppa de olackerade modellerna i fel färgbild? Eller ville de retas med modelljärnvägssamlarna?


Den troliga förklaringen är nog att de valde en färg som är vanlig i t ex Norge, Tyskland och Schweiz för att kunna sälja loket även på dessa marknader. Mj-rallare (det i branschkretsar vedertagna namnet på dem som har en modelljärnväg som hobby - inte leksak) är nämligen känsliga för avvikelser om man t ex valt att "köra tyskt". Att det är ett lok som aldrig funnits i Tyskland spelar inte lika stor roll som att det inte är ett lok med rätt färg.
Nåväl, loket sålde enligt uppgift inte särskilt bra men några sekler senare blev det populärt bland samlare. Och då var det utgånget från fabriken. Så de lyckliga som skaffat sig ett sådant lok kunde glädja sig åt en betydande värdestegring. Som nytt kostade det ett par hundralappar och nyss såldes ett sådant i nästan ny skick med originalkartong och instruktionshäfte kvar för 3 850 kronor på Tradera.

Under årens lopp sålde SJ några av sina Da-lok till privata tågbolag. BK Tåg i Vetlanda var ett av dem och de lackerade om två lok i blått. Ett annat - Da 903 - såldes till Shortline Väst i Falköping,



Därefter såldes det till Falköpings Terminal och Tågfrakt i Falköping. Under denna tid målades det om i blått och grått.


För en tid sedan såldes det vidare till Netrail med säte i Påarp i Skåne. Netrail är ett företag som satsar på att köpa begagnade lok och vagnar, rusta upp dem och sedan sälja eller hyra ut till olika järnvägsföretag. Mestadels gäller det godsvagnar. Ägare är familjen Ressel: maken Jochum är en sann entreprenör. Jochum har bakgrund som sjökapten i familjekoncernen ingår också ett rederi, Ressel Rederi AB. Jochum är vd för moderbolaget Ressel Invest och makan Ulla är vd för Netrail och rederiet.  

I Ressel Invest koncernen är de tre rörelsedrivande bolag: Ressel Rederi AB med trafik i Stockholms hamn och skärgård samt i Kalmarsund, NetRail som har verksamhet i Påarp (Skåne) och Luleå samt fastighetsbolaget Plejad Invest.

Ulla, Jochum och dottern Charlotte i mars 2008. 

Nu har Netrail täppt till den där luckan att det fanns en modell men inte någon förebild i verkligheten. De har nämligen lackerat Da 903 i samma gröna färg som Märklin-loket och i möjligaste mån anpassat utförandet till modellen. Detta har gjorts i samarbete med Stambanans Vänner, Trainshop i Stuvsta och Märklin. Järnvägsmuseum har hjälpt till för att föra ihop de båda Märklin-modellerna. Så nu finns loket i verkligheten - IRL som man säger nuförtiden - 87 gånger större än förebilden.


Samma lok men i olika storlek. Janko Franke som är Export Sales Market för Märklin med prototypen på HO-modellen. Jochum Ressel till vänster på bilden är ägare till det 87 gånger större loket. (Bild från Jochum Ressel, Netrail.)

Omvandlingsprocessen gjordes i största hemlighet och det var inte många som i förväg kände till vad som gjorts när loket i den gångna veckan dök upp på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Där firade man att det varit eldrift vid de svenska järnvägarna i 100 år med en mängd olika intressanta ellok.

Färgsättningen passade ju också bra med Krokodilen, som till sist nådde Gävle ett par dagar försenat.  Jag skrev om den i det här blogginlägget

För att celebrera Krokodilens besök i Sverige och att det nu finns ett grönt Da-lok i verkligheten kommer Märklin att  ge ut en dubbelförpackning innehållande modeller av båda dessa lok under våren 2016.  Priset anges till 799,99 Euro, vilket får anses billigt. Utgåvan är begränsad till 3 000. Man kan kanske misstänka att den som köper en sådan förpackning gör en god affär i framtiden när han säljer. Modellok skall ju jobba på modelljärnvägen. Gör man det så tappar de dock rejält i värde. 

Det är med modellok och -vagnar motsvarande det som gäller för serietidningar. De skall vara helt oanvända och helst inte ens flyttas från originalkartongen.
Och det gröna Da-loket (det stora alltså) - vad händer med det? Ja, Netrail lär väl hitta någon som vill hyra det eller kanske rentav köpa det. Men vi får väl hoppas att det förblir grönt resten av sin livstid. Det är ju 60 år gammalt i år och blir väl inte kvar så länge till. Netrail äger också Da 887, som har samma bakgrundshistoria. Skall bli intressant att se vilka färger detta får? Varför inte Netrails egna? Bilden visar ett Ma-lok i den färgsättningen.


Bilderna blir större om de utsätts för klick med mushjulet.


Edit 2015-09-15 08.50: 
Inlägget uppdaterat med uppgifter från Jochum Ressel. Tackar honom för detta.  

2 kommentarer:

Lokföraren sa...

Mycket trevligt inlägg! Jag sitter själv och filar på en liknande artikel. Jag tycker att det "nya" loket blev fantastiskt bra. Och vilken genial idé!

Staffan Sävenfjord sa...

Vill någon läsa vad Lokföraren fick ihop så finns det här: https://lokforaren.wordpress.com/2015/09/17/nya-marklinloket-vager-75-ton/

Det är ett utmärkt komplement till vad jag skrev.