Som jag redan nämnt så var jag i Oslo i går. Hände inte särskilt mycket på den resan utan det gick i stort sett enligt programmet. En flygtaxi hämtade upp mig utanför bostaden klockan 06.15 och efter 25 minuter var vi på Landvetter. Detta för det facila priset av 495 kronor. Ja, jag menar precis vad jag skriver: För det här priset fick jag disponera en bil till en driftskostnad av 18 kronor milen enligt Konsumentverket, alltså totalt inklusive tom returkörning 180 kronor. Samt en chaufför i en timme. Ja, fråga inte mig hur det går ihop sig.
Så jag var alltså i mycket god tid på Landvetter. Att checka in mig och kollegan i automat gick helt utan problem, bara att slå in bokningskoden och ut kom var sitt boarding card. Det var ingen kö i säkerhetskontrollen och det pep inte ens när jag gick genom den. För en gångs skull hade jag tydligen kommit ihåg att tömma fickorna på alla metallföremål och ta av mig klockan. Möjligen var det en besvikelse att incheckning var i samma våning som plattan, vilket indikerade buss ut till planet. Jodå, mycket riktigt blev det så. Embarkeringen av planet gick onödigt långsamt eftersom folk skulle passa på att välja tidningar innan de tog plats. Gösta Ekmans rolltönt, som inte kunde bestämma om han skulle köpa Aftonbladet eller Expressen har många förebilder i verkligheten, åtminstone på det här planet.
Planet var ett Dash-plan från Widerøe. Jag vill minnas att SAS gjorde sig av med de här planen för något år sedan på grund av krånglande landningsställ. Tydligen placerade de dem hos dotterbolagen i stället. Men inget gnäll på detta: det var ett utmärkt plan och jag har aldrig suttit så bra i ett flygplan. Men så kostade också biljetten 2 800 kronor. Per man. Och i en riktning. I priset ingick frukost. Jag vet inte om jag hade väntat mig frukostbuffé precis men jag blev rätt besviken när man av den enda flygvärdinnan blev tillslängd en kartong innehållande en liten smörgås och en juice samt en youghurt. Jag som normalt inte ens äter youghurt, fast jag gjorde det nu. Det var faktiskt riktigt gott. Ja, kaffe fick vi förstås också.
Sedan gick kaptens klocka fel. När han sa att vi är Oslo om 10 minuter hade vi i själva verket 25 minuter kvar innan planet landat och en ny plattbuss tog hand om oss och körde oss till Gardermoens flygterminal. Till en automat för att köpa biljett till Flytoget och lite problem hur man skulle göra. Instruktioner är alltid svåra att förstå och det blir ju inte bättre om de är skrivna på norska. Vad betyder "tast in deres kode". Jo, att man skulle slå in betalkortets kod. Själva Flytoget var en angenäm upplevelse och på lite mer än 20 minuter var vi framme vid Oslo Sentralstation.
Ännu mer försenade blev mina kollegor som flög från Stockholm. Men det var ett givande möte, dock lite svårt att hitta till lokalen som för övrigt hette "Hjuksebø". Tråkigt också att varmrätten tog slut när tre i gruppen på tio hade tagit för sig, men det fanns ju kallskuret så det redde upp sig ändå. Sådant är vanligt i Norge om man som vi svenskar envisas med att äta lunch så sent som klockan 12.00. Ja, överhuvudtaget anses det onödigt att äta varmrätt till lunch.
Hem åkte vi tåg. Tågen Oslo-Göteborg är utmärkta och några minuter försenade kom vi till Göteborg C. Men man måste vara beredd på att det inte finns någon servering ombord. Normalt finns varuautomat, men just i går var det ett tågsätt av annan typ som gick. Nåväl, kaffe fanns och det är ju det viktigaste.
Så var det då tåg Göteborg-Borås. Tåget klockan 22.50 var rätt välbelagt, men ändå skall detta tåg dras in från januari. Så framöver kommer det inte att finnas någon möjlighet att ta sig mellan Västra Götalands båda största städer mellan 21.35 och 00.15. Inte ens med buss. Inte med Västtrafik i alla fall. Skandal är bara förnamnet. Swebus Express kör 23.25 men där får man bara följa med om man förbokat eller det finns plats kvar i bussen.
Har just mejlat Västtrafik om detta. Får jag svar kommer jag att återge det i bloggen. Men något säger mig att jag bara kommer att få ett blaha-svar där den som skriver menar : "Det var ett förbaskat tjat om detta. Vi tänker i alla fall inte göra något åt det." Översatt till kundvårdssvenska blir det: "Stort tack för dina synpunkter! Vi kommer att ta med dem när vi planerar nästa års tidtabell". Under det året så lär Centralens pub kunna räkna med en ökad ölförsäljning eftersom någonstans måste ju väntetiden fördrivas. Och år 2010 har alla glömt att det någonsin gick ett tåg klockan 22.50 och tro att det är naturlag att det inte skall finnas någon möjlighet att åka Göteborg-Borås på 2 timmar 40 minuter en vardagskväll.
Fick förresten tillbaka bilen från verkstaden i dag. Tur att det finns försäkringar. Visserligen en saftig självrisk men hela reparationen kostar försäkringsbolaget cirka 25 000 kronor. Och detta trots att bilen gått utmärkt sedan i somras då skadan inträffade.
1 kommentar:
Hej Staffan!
Widerö har Dash 300. De som SAS hade var Dash 400. Åkte med två av senare slaget när jag var i Salzburg för någon månad sedan. Förhoppningsvis är det en senare serie utan alla barnsjukdomar. 300-serien har vad jag vet aldrig haft några problem.
Åkte till Linköping för 10 dagar sedan. Blå Express var 7-8 min sen men hann tåget. Sedan var det OK med tåg till Nässjö och vidare till Linköping. På hemvägen kom vi ända till den sista signalen för att komma in på Göteborg C. Där fick vi vänta 15 min och var lika mycket försenade. Fick ta pendeln i stället för Blå. Den blev 6 min sen vid signal strax efter avgång.
Flög två dagar senare till Bryssel via Amsterdam. 45 min sen avgång med KLM p g a tekniskt fel. I Amsterdam hann jag bra men planet till Bryssel var 15 -20 min sent p g a att man väntade på besättningsman som kom med annat plan - men jag landade i Bryssel i tid. Hem var OK
Ja, ibland är allt som förgjort
Hälsningar Ragnar i Partille
Skicka en kommentar