söndag 1 november 2009

Grattis AIK - även om det tar emot lite

Så har då AIK just vunnit guld i Göteborg. Inte för att jag är särskilt fotbollsintresserad men jag brukar kolla in hur det går i Allsvenskan. Ett Stockholms-lag vann, ett annat åkte ur. Ett Göteborgs-lag kom tvåa, ett annat kom tvåa från slutet och åkte alltså ut. Bad luck Hammarby och Örgryte. Med risk för att låta som Bo Hansson vid OS i Montreal 1976 under hinderloppet får jag så konstatera att mitt favoritlag Elfsborg kom trea och räddade lilla silvret. Det är kul att Elfsborg nu alltid slutar i den övre delen av tabellen. Det är inte så många år sedan som man var tvungen att läsa tidningen upp och ner för att få dem bland de översta lagen.

Ja, ni kommer väl ihåg hinderloppet i Montreal när Anders Gärderud låg trea inför sista hindret, vattengraven, och östtysken Frank Baumgardt faller. Gärderud lyckas ta sig förbi både honom och polacken som ligger tvåa och vinner därmed loppet och tar Sveriges första guldmedalj i friidrott i ett OS sedan 1948. Just när dramatiken i vattengraven är som störst skriker bisittaren Bo Hansson ut "Dan Glans ligger sexa". Jag försäkrar, det fanns inte en svensk - inte ens Glans farmor - som brydde sig om hur det gick för honom i det ögonblicket. Det blev liksom bortglömt att han också gjorde en stor prestation, även om han nu slutade som sjua och utanför poängplats.

Nu skulle detta dock handla om det supportertåg som har körts från Stockhom till Göteborg i dag för AIK-supporters och som skall återvända om drygt 20 minuter. På Svenska Järnvägsklubbens debattforum Postvagnen har fördomarna flödat med anledning av detta. Givetvis skulle tåget bli sönderslaget och vandaliserat. Man vet ju hur fotbollshuliganer är. Nåväl, jag skall väl inte ropa hej ännu. Hemresan återstår. Men på ditresan var det enligt vad jag fått fram inga problem. Problemen uppstod i går kväll då några tog sig in på bangårdsområdet i Hagalund och klottrade ned och vandaliserade åtta av vagnarna som skulle ingå i tåget. Av klottret att döma var det några Hammarby-fans som låg bakom. Barnsligt är vad det är. SJ lyckades få fram andra vagnar och tåget gick som det skulle.

På 1980-talet jobbade jag med försäljning av specialresor på SJ. Då ringde en trevlig man upp mig och presenterade sig som Olof Nånting. Bara detta att han hette Olof och inte Olle ingav förtroende. Han ville beställa ett extratåg för 800 personer till Norrköping och vi kom överens om ett pris samt att han skulle ställa en bankgaranti för detta för att vi skulle köra tåget. Några dagar senare ringde banken och sa att Olof Nånting hade varit inne och betalat det tåget kostade.

Så långt verkade allt i sin ordning. Tåget skulle gå en söndag. När jag kom till jobbet på måndagen ringde de från vagnhallarna i Hagalund: "Har du sålt ett tag till Black Army?" - "Nej jag har sålt ett tåg till någon som hette Olof Nånting." - "Ja, det står i alla fall tolv totalförstörda vagnar här ute nu från det tåget." Saken polisanmäldes och föll närmast i glömska när det en eftermiddag knackade på min kontorsdörr och två lite äldre biffar stod utanför. "Vi vill prata med dig om det där tåget du sålde till Black Army". Min första tanke var att det var SJ:s egen avrättningspatrull. Nästa att de var utsända från Black Army för att likvidera mig som inte hade visat tillräcklig respekt för deras behov av att slå sönder ett tag. De var poliser och visade sig vara mycket trevliga. Mot mig i alla fall. De lovade att du skulle ta itu med dem som slagit sönder tåget. "Vi får lätt fram vilka det var". Det var nästan så jag tyckte synd om vandalerna.

Sedan dess har inte bara jag utan även SJ lärt sig något. Numera är dessa supportertåg välorganiserade saker med massor av vakter, specialutbildade poliser och tågvärdar från arrangörerna. Dessutom förbinder sig arrangören att betala för de skador som uppstår. Så genom att köra extratåg till stora evenemang tjänar inte SJ bara pengar utan de undviker också att få bråk i de ordinarie tågen till Göteborg.

Fast visst är det själva fan att fotbollsentusiaster inte skall kunna sköta sig. Det skulle ju varit folkfest i Göteborg i dag. Inte belägring.

I morgon börjar Kanal 5 sända dokusåpan från Ullared. Kanske ni får se mig skymta någonstans. Om de inte klippt bort mig.

Inga kommentarer: