tisdag 27 april 2010

Vet hut, Åsa Torstensson

Jag har lätt att förhasta mig när jag säger något. Så det är ofta att göra avbön. Dock ligger jag i lä gentemot Beatrice Ask, som föreslog att det skulle skickas brev i grälla kuvert till misstänkta sexköpare så att de fick schavottera inför dem som såg det. Om brevbäraren samarbetade lite så att en flik av kuvertet hängde ut genom brevlådan skulle det ju blivit ännu bättre. Jag skulle just gå ut och köpa en bunt grälla kuvert för att skoja med mina kompisar - och kanske än mer deras partners - när hon tog tillbaka vad hon sagt. Eller vad hon nu gjorde. Missförstå mig nu rätt: jag försvarar inte sexköp även om jag själv ägnade mig åt det häromdagen. Jag köpte nämligen sex kanelbullar eftersom vi var några stycken som skulle dricka kaffe hemma hos mig.

Och så var det nu Åsa Torstensson, infrastrukturministern som gett glappkäftandet ett ansikte. Björn Rosengren, släng dig i väggen och ta med Stig Malm också. Ni är överträffade! Det Åsa nu sade var med anledning av de rödgrönas vallöften om kraftig ökade anslag till att bygga ut järnvägen. Bland annat skulle det nu äntligen bli en "höghastighetsbana" Göteborg-Landvetter flygplats-Borås, vilket skulle mer än halvera dagens restider Göteborg-Borås. Vad sa nu denna "politiker" om detta. Jo: "Vad skall göteborgarna i Borås att göra?"

Uttalandet är så korkat att det räcker inte med att hon avgår. Hon skall be boråsarna om ursäkt också och hon skall sättas i stupstock på Stora torget i Borås. Gör det på sommarens torsdagskvällar då där är mycket folk och sätt henne så nära musiken som möjligt. Nu kommer visserligen inte det värsta skrällbandet, Rydell och Qvick, i år men det blir nog rätt många decibel ändå. Hon skall veta hut för att travestera det Anders Björk sa till Carl Lidbom.

För att svara på Åsas fråga. Jo, det är så att varje dag åker cirka 25 000 människor mellan Göteborg och Borås enligt Västtrafik. 12 500 i varje riktning. Kanske 10 procent av dem åker tåg eller buss. Resten åker bil. Antalet som förflyttar sig genom att leda en halt ko kan man säkert bortse ifrån. Av dessa är ett stort antal göteborgare som skall till Borås för att jobba, för att plugga (Borås har en ansedd högskola) eller för att handla billigt.

I Radio Sjuhärad blev hon pressad av deras timidaste men därmed farligaste reporter, Jesper Ingevaldsson, tog hon inte tillbaka utan försökte förklara. Det blev bara värre och hon yrade något om att järnvägsnätet skall vara sammanhängande. Ja, det är klart att det skall vara det och det kommer det att vara även fortsättningsvis i såväl Göteborg som Borås.

Veta hut vet du säkert inte vad det är, Åsa, men avgå kan du väl i alla fall göra. Vi behöver någon som tar infrastrukturfrågorna på allvar, och framför allt någon som är påläst om dem. Det är inte du!

AVGÅ!!! ELLER VET HUT!!!

2 kommentarer:

martin b sa...

O herre jösses!
Jag trodde inte Åsa kunde förvåna mig med dumma uttalanden längre, men detta var bland det absolut dummaste jag någonsin hört. Jag kan för mitt liv inte förstå hur denna människa kunnat bli statsråd.
Inte konstigt att politikerföraktet växer (som vissa alla fall påstår).

Axel sa...

Jag såg reprisen av SvTs morgonsoffeprogram. Där debatterade MP-Peter och Åsa. Fast Åsa gav mer intryck av en desperat, agiterad gammal tant. Hon svarade inte på Peters ord, hon bara upprepade samma mantra hela tiden.

http://svtplay.se/v/1979971/debatt_om_snabbtag