torsdag 29 april 2010

Vet hut, SSU

I dag är det SSU som får dagens vet hut. Anledningen är denna
http://www.busstidningen.se/2010/04/28/ssu-ledningen-valkampanjar-i-olaglig-buss-och-bryter-mot-miljolagar/

OK, nu är det kanske mer bussbolagets fel. Bussen i fråga står registrerad på S.Ö. Bil & Buss i Sollentuna och skall inte förväxlas med ett bussbolag med snarlikt namn i Södertälje även om de båda har samma ursprung. I dag finns det dock inga band mellan dem så vitt jag vet. Sollentuna-bolaget är inte medlemmar i Bussbranschens Riksförbund. Nog borde SSU varit så pass noggranna i valet av samarbetspartner att de valde en organiserad sådan.

Eller blir det som på 1970-talet när min mamma med sin fackförening (Teko) var på teater i Göteborg och sedan blev det middag på en restaurang i närheten. En oorganiserad sådan visade det sig när jag kollade med mitt eget dåvarande förbund, Hotell & Restaurang. Det märkliga inträffade dock när jag påpekade det olämpliga för Teko-förbundet att de svarade: "Det kan väl fan hålla reda på vilka restauranger som är organiserade". Fast där gick hut hem: Tekos medlemmar reducerades kort efter till vad man slarvigt brukar skriva en bråkdel. Detta på grund av konkurrens från (oorganiserade) företag i utlandet.

Nu har jag också valt bort Socialdemokraterna som tänkbart parti att rösta på i höst. Så det blir svårare och svårare. Kanske får bli Kalle Anka-partiet eller soffliggarepartiet. För övrigt har jag inte sett några ursäkter vare sig från Torstensson (C), Odell (KD) eller Littorin (M). Det stundar en otrevlig och påfrestande valrörelse. Och inte blir det bättre av att andra partier gör bort sig ett efter ett så att allt fler överväger att rösta med Sverigedemokraterna. Men fullt så desperat är jag inte. Och jag kanske får bli lite mindre hämndlysten. Fast det är ju just min röst som i värsta fall kan avgöra vilken regering vi får de fyra kommande åren.

Inga kommentarer: