torsdag 10 juni 2010

Återuppståndelse från de döda

Jag är agnostiker och har därför varken trott eller inte trott på uppståndelse. Har jag fått frågan så har jag sagt "jag vet inte". Och har de pressat mig så har jag sagt "det enda jag vet är att jag inte vet". När jag ännu är inne på tankegången kommer jag att tänka på kåsören Cello som apropå religion skrev: "Det är bättre att veta att man är troende än att tro att man är vetande". Det var Cello som var först men korstågspastorn John Hedlund använde ofta citatet i sina predikningar.

Men nu har jag fått bevis för att uppståndelse existerar. Låt oss ta det från början. SJ och så småningom Banverket och nu från 1 april Trafikverket har haft en utmärkt funktion som kallas TFÖR där vi som kunnat motivera varför vi har användning av det och på något sätt jobbar med järnvägen kunnat gå in och titta på hur alla tåg i landet ligger till. Det är en snabb funktion och förutom att i efterhand kunna analysera varför tågen blir sena har det kunnat användas för att kolla om tåget jag skall åka med är försenat. Inte om det blir försenat men om det är försenat. Jag har också snabbt kunnat ta fram en korrekt tidtabell för tåget jag tänker åka med. Det finns andra nätfunktioner som klarar detta men TFÖR är alltid korrekt uppdaterat. Det är inte de andra funktionerna för att nu inte tala om de tryckta tidtabellerna som alltmer börjar likna ett tänkt scenario med liten förankring i verkligheten.

Dock: den gudarna älskar dör ung och TFÖR skulle nu slopas efter cirka 20 år. Det var sagt att det skulle ske i april och ersättas av ett system som kallas Här&Nu. Jag hade sett fram mot ett modernt och nytt system men det visade sig vara betydligt sämre på kort sagt alla punkter. Ta bara inloggningen. Först skall jag öppna Internet Explorer eftersom det inte fungerar i Mozilla Firefox som jag annars använder. Sedan skall jag leta fram rätt sida och hoppas att den fungerar. Så skall jag leta fram mitt användarnamn och mitt lösenord. Jag har dock lyckats tjata till mig ett lätt sådant i stället för QfR4jsA9§wpZ7 (fingerat men mycket likt) som jag hade från början.

När jag gjort detta skall jag begära en SMS-kod och ibland går det inte alls, ibland ploppar den upp på min mobiltelefon. Inte den jag normalt använder utan den nya jag fått från Tågkompaniet som är bra till allt utom att ringa och ta emot SMS med. Efter cirka 5 sekunder försvinner koden in i förgängelsen och återuppstår inte. Stilen är så dimunitiv så att jag på dessa 5 sekunder måste leta fram mina starka läsglasögon för att kunna läsa den. När jag sedan skrivit in koden öppnar sig paradiset och jag kan klicka på sidan för Här&Nu. Om den inte för tillfället ligger nere så öppnar den sig. Och när jag matat in ett par tågnummer så låser den sig.

I går så hände det som jag drömt mardrömmar om ända sedan jag för första gången lyckades ta mig in på Här&Nu (efter en dryg timmes telefonsamtal med supporten): TFÖR var inte uppdaterat. Nu hade man alltså till sist stängt det. Trodde jag. Men så visade det sig att från klockan 12.20 fungerar TFÖR igen. Det hade stängts av misstag. Livet leker!

Nu kom posten. Klockan är 16.51. För ett par år sedan fick jag posten senast klockan 12. Men viss service försämras hela tiden. Nu var det bara reklam så det gjorde inte så mycket men tänk om jag hade fått ett viktig brev om att jag fått ärva en släkting i USA och hade förlorat en hel dags ränta på mina 36 miljarder dollar genom Postens dåliga service.

Kan nu åter kollas i TFÖR om det är i rätt tid om man inte vill gå ut och titta i verkligheten:Jo, det var i rätt tid till skillnad från tåget jag åkte hem med. Men tack vare att det var försenat hann jag med ett tidigare tåg så jag avstod från att klaga.

Inga kommentarer: