fredag 18 juni 2010

Förstört eftermiddagsfika

Dagen började bra. Jag fick löst några problem i samband med jobbet och så fick jag tummen ur och beställde en ny kamera. Tidigare i veckan hittade jag på nätet precis den kamera jag ville ha: en semikompakt med AA-batterier och 20 gånger zoom för cirka 5 000 kronor. Men så kom ett vänligt mejl från Dustin Home att den kameran utgått ur tillverkningen och det alternativ som erbjöds i stället motsvarade inte alls mina förväntningar. Bara 5 gånger zoom.

Så jag funderade lite och tänkte att det är lika bra att klämma i med en rejäl systemkamera när jag i alla fall är i gång. Så i dag på morgonen hittade jag en Canon EOS550 med ett objektivt på upp till 250 mm som tillbehör. Kostade visserligen 11 000 pix med ett extra batteri men so what. Kan ju vara kul att ha en riktigt bra kamera. Kort efter att jag beställt den på nätet fick jag besked om att den är på väg. Och klockan 14.18 i dag sorterades paket i Stockholm så kanske jag får den redan på måndag. Och kan hämta den på ICA Maxi.

Apropå ICA Maxi så brukar jag ibland titta in där under min eftermiddagspromenad och ta en kopp kaffe och något till för att återställa de kalorier jag förlorar under promenaden. Jag läste någonstans att det är viktigt att hålla vikten men en bekant menade att det bara gäller dem som har normalvikt. I dag hade de Napoleon-bakelser! Det var ett par personer i kö framför mig och en tjej i kassan som antagligen jobbade där första dagen. Det tog alltså väldigt lång tid. När jag kom fram visste hon knappt vad kaffe var. Än mindre en Napoleonbakelse. När jag pekat ut den så visste hon inte vad den kostade. En mycket trött kollega kom till hennes hjälp. Hon visste inte heller. Så det må ursäktas mig om jag blev förbannad och gick därifrån. Ja, jag kanske till och med yttrade en svordom men den var kort och det kunde lika väl ha varit de tre sista bokstäverna i mitt förnamn.

Nu finns Konditori Gullkragen i närheten så jag gick dit i stället. Ett äldre par trängde sig precis före mig in genom dörren. Det var enda gången under det besöket som de hade bråttom. Men vad gjorde det. Det fanns jordgubbsbakelser! Fyra stycken. Det äldre paret pekade på allting och tyckte att jordgubbsbakelserna var alldeles för dyra. När de fått veta priset på allting så köpte de - ja vad tror ni? De fyra jordgubbsbakelserna förstås. När det sedan äntligen blivit min tur så fick jag nöja mig med ett wienerbröd med sjookooläääde som danskarna säger. Det smakade inte illa det heller.

Inga kommentarer: