tisdag 22 juni 2010

Ny kamera

Som jag skrev om förra gången beställde jag en systemkamera från Dustin Home sent i torsdags kväll och i går vid 14-tiden kunde jag hämta den på ICA Maxi. Det måste kallas snabb leverans.

Jag och teknik brukar inte gå särskilt bra ihop. Men medan jag läste instruktionsboken laddades batteriet och jag kände mig beredd att gå ut på den första fotosafarin. Dock hade jag ställt in kameran fel - eller i varje fall inte så den passade mig. Varje bild blev mellan 7 och 10 Mb och det klarade inte min dator av. Den låste sig ideligen och till sist var det bara att radera alltsammans och ställa in kameran på lite mer lågupplösta bilder, alltså ca 2 Mb vilket är något mer än jag hade förut men vad kameran och Picasa fotobehandlingsprogram klarar av. Det står alltmer klart att min nästa investering måste bli en ny dator.

Dessa låsningar i datorn har för övrigt blivit ett allt större problem så jag ringde supporten som gav mig rådet att göra en diskrensning samt defragmentisera datorn. Det senare tog flera timmar men jag har i alla fall om inte annat nu fått en betydligt snabbare dator. Och inte låser den sig lika ofta heller.

Då tänkte jag visa några bilder från dagens fotosafari och om ni vill ha bilderna större så klicka på dem. Nu blir de ännu större än förut. Först några änder i Viskan.
Och så har vi Picasso-statyn eller "Walking to Borås" som den egentligen heter.

Och slutligen två bilder med blommor i Stadsparken.


Kameran är en Canon EOS 550D.

Inga kommentarer: