onsdag 23 juni 2010

Kronprinsessans och prinsens bröllopspresent

Som ni kanske minns skrev jag förut om att Borås stad gav den dyraste bröllopspresenten av alla till Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel, Hertiginnan och Hertigen av Västergötland. Presenten var värderad till 300 000 kronor men boråsarna var sluga och behöll själva presenten. Den gavs nämligen med villkoren att den får stå kvar i Borås. Det gäller alltså William Sweetloves "Cloned frogs on galadress".

Förut stod den i Stadsparken och trots att den bevakas av tre hundar så utsattes den för skadegörelse. Från klättrande barn till ren skadegörelse. Därför togs den bort från Stadsparken men fick en tillfällig vistelse där när Skulpturfestivalen öppnades, dock bevakad av vakter dygnet runt. Nu har den fått en mer permanent placering på Wäfveribolagets gård. Det är kanske inte någon av Borås mest besökta platser men har i alla fall fördelen att den kan låsas om nätterna och att kulturhuset med teater och bibliotek numera håller till där medan det ordinarie kulturhuset vid Bäckängsgymnasiet är stängt över ett år för en välbehövlig ombyggnad.

Nu fick dock i alla fall Vickan och Danne en riktig present också. När William Sweetlove hörde om gåvan blev han så glad att han helt på eget initiativ och bekostnad gjorde en miniatyr av klänningen. Ja, så liten var den inte. Kommunalrådet Ulrik Nilsson hade vissa svårigheter att få med sig gåvan från hotellet till mottagningen. Han hade räknat med taxi men någon sådan gick inte att få tag i under rådande trafikkaos. Så han fick gå ett par kilometer med denna "miniatyr" som var så hög att han inte såg över den. Detta konstverk, som alltså deras kungliga högheter fick behålla, värderades till 100 000 kronor. Så det blev en bra present från Borås i alla fall utan att det kostade staden ett öre. Sweetlove skänkte ju den. Snacka om att den gamla knalleandan lever kvar.


I går träffade jag en mycket trevlig busschaufför med ursprung i Kurdistan som vid tidigare tillfällen sett mig fotografera bussar och därför inledde ett samtal om detta. Han ville ha en bild där han satt vid ratten och jag tog därför två sådana och skickade honom. Av en händelse träffade jag honom i dag igen när jag råkade fotografera just hans buss och jag åkte med honom till ändstationen. Där passade han på att ta en bild av mig för att utjämna situationen.

Inga kommentarer: