söndag 13 februari 2011

När Murphy blandar sig i tågtrafiken

Ni har väl hört talas om Murphys lag: Om något kan gå fel så kommer det att göra det. I Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams (1979) finns en variant: När någonting som inte kan gå sönder går sönder, så sker det på ett ställe som är omöjligt att komma åt för att reparera. Det var dessa både tankespråk som jag bevittnade i Trollhättan i går.

Denna veckan har alla tåg norrifrån vänt i Trollhättan på grund av banavstängning Tollhättan-Göteborg. För tåg 392 till Oslo i går gick det inte så bra. Strömavtagaren hade av någon anledning gått ned och inte återställts automatiskt som den skall göra. Detta fick till följd att batterierna tog slut och bussar fick ersätta till Oslo. Vid 11-tiden stod tåget kvar vid spår 1 i Trollhättan och lokföraren gjorde många försök att med hjälp av handkraft få upp strömavtagaren men det lyckades inte. Så några av bussarna som kommit från Göteborg fick fortsätta till Norge.
När tåg 393 från Oslo kom strax efter klockan 12 var tanken att man skulle använda denna för att få i gång det havererade tågsättet och sedan multipelkoppa dem tillbaka till Oslo. Tågsätten kopplades samman och kabel applicerades.
Men strömavtagaren ville inte gå upp i alla fall.
Man ville inte köra tillbaka till Oslo med haveristen på släp med resande i tåget eftersom det inte skulle bli någon värme i tåget, att det var risk för att tåget skulle tappa mycket tid i motluten och att kompressorn skulle gå varm så att tåget måste vänta i uppemot en halvtimme på att den skulle svalna. Så tåg 396 till Oslo kom till sist att se ut så här. Men det blev avgång i så gott som rätt tid från Trollhättan.
Två inställda tåg på grund av ett tågsätt har havererat är inte så vanligt. Men någon gång händer det. Och det fungerade bra med bussarna.

För större bilder: klicka på dem!

Inga kommentarer: