lördag 19 april 2014

Ett jätteprojekt avslutat

I mars 2011 scannade jag in den här diabilden.

Swebus 3059 OPM 433 Volvo B10M Van Hool Alizée. Göteborg: Nils Ericsonsplatsen 1991-04-13.

Det blev starten på ett långt projekt, som skulle ta drygt tre år. I dag blev jag nämligen färdig och nu har jag scannat in hela min samling av 17 595 diabilder. I digitaliserad form blev det 20 Gigabyte. 

Jag har ägnat varje förmiddag då jag inte haft något annat för mig till detta. Det har tagit mig 880 timmar totalt. Men nu är samlingen räddad för eftervärlden. Givetvis tar samlingen stor plats när den är i diaform och jag kan nu skicka samlingen till destruktion eftersom den är säkert bevarad på hårddisken i datorn och externa hårddiskar. Inte tar någon plats att tala om heller. 

Jag fotograferade med diafilm 1984-1997, då jag övergick till prints (vanliga färgkort). De senare hade då blivit så pass bra att man inte förlorade så mycket i kvalitet. Och de hade den fördelen att de tog mindre plats. Inte heller behövde man ta fram diaprojektor och filmduk och mörklägga rummet för att se dem.

Sommaren 2004 kom nästa steg i utvecklingen: jag övergick till digitalfoto. Det var naturligtvis revolutionerande. Nu kostade fotograferingen nästan ingenting. Att framkalla en färgfilm med kopior kostade omkring 150 kronor. Då var det 36 bilder på filmen. Det blev alltså drygt fyra kronor per bild. Sedan kostade ju filmen en del också. Till skillnad från minneskortet i digitalkameran kunde den bara användas en gång. 

Men i dag kunde jag alltså scanna in den sista av alla mina diabilder. Det blev denna:

Borås Miniatyrånglokssällskap (BMÅS) inviger sin bana vid Sandlid 1986-08-02.

BMÅS bedriver för övrigt alltjämt verksamhet vid banan. Bana och fordon är i skala 1:8 och det innebär att en människa inte kommer in i fordonen men man kan åka med sittande "utanpå" fordonen. Även lokföraren sitter utanpå sitt lok men ångloken eldas precis som ett i fullskala. 

Det där tarvar nog ännu ett par bilder: 



Jag har inte besökt anläggningen vid Sandlid sedan den gången - och då bodde jag inte ens i Borås. Men i sommar skall det bli av att jag besöker den igen. Nu har jag ju fått tid över... 


torsdag 17 april 2014

Jazz på skånska

I dag kom Busstidningen i brevlådan. Återigen ett trevligt och läsvärt nummer och Torsten Hallberg har nu efter drygt ett år som tidningens redaktör funnit formen. Han är numera också en av ägarna till tidningen sedan min gamle vän Bjarne Wilmarsgård i höstas med ålderns rätt drog sig tillbaka och sålde sin andel. Fast det är klart att de höjder som tidningen nådde när jag medverkade i den (den hette då Bussbranschen) når den ju inte. :-) Jodå, Torsten fanns också med på den tiden.

Det var en artikel jag fäste mig särskild vid. Den handlade om en bussförare vid Nobina i Malmö, som kör tätortstrafik på halvtid. Resten av tiden ägnar hon åt musiken och framför allt att sjunga jazz. Klart jag blev intresserad och letade om hon fanns med i Spotify. Och visst gjorde hon det. Anna-Mia Barwe heter hon. Jag blev stormförtjust direkt i hennes sång, i synnerhet när hon sjunger jazz på skånska.

Hon bor i Malmö och är uppväxt där men talar normalt en dialektfri svenska. När hon sjunger så gör hon det dock gärna på skånska. Tvärtom är ju annars betydligt vanligare. Även titlarna är på skånska så Sweet Georgia Brown blir Svitt, jordi och brun. That's amore blir De' e' tjarrlek. Dinah blir Daj nä! och A Nightingale Sang in Berkeley Square blir En näktergal sjöng i Folkets park. Ain't She Sweet blir Enskild svit. The Lady Is A Tramp blir Ledi' vissa trampHoneysuckle Rose slutligen blir "Han e' Sackaros" (inte "Har ni cykellås" som Charlie Norman brukade säga). 

Ni som har Spotify sök på Anna-Mia Barwe och njut. Ni andra för trösta er med ett smakprov från Youtube Åtta små ord (Three Little Words). 

Lite mer om Anna-Mia kan läsas på hennes hemsida


fredag 11 april 2014

Sommardäck på - rattmuff av


Vintern börjar ta slut här i Borås. Ja, vi har till och med haft ett antal fina vårdagar om än med kalla nätter men nu är det bara några enstaka plusgrader på dagen och blommorna tittar lite förskräckt fram. Herr blomma säger till fru blomma:
- Jag sa ju till dig att det är för tidigt att slå ut redan nu.

Annars går det fort här i stan. I förrgår såg jag de första vitsipporna och bygget av den nya Kristinebergsskolan ett rejält stenkast från där jag bor växer för varje dag. Men än är det långt till invigning: först till höstterminen 2015 skall det vara klart.



I dag var det dags för ett annat tecken på att det är varmare tider på gång, nämligen byte till sommardäck. Vianor har en utmärkt service nuförtiden. Någon månad innan kommer ett SMS att de har bokat in en tid för däckbytet. Det är bara att bekräfta. Passar inte tiden är det bara att inte göra någonting. Dagen innan kommer ett nytt SMS med en påminnelse om att man skall inställa sig och när.

I mitt fall skulle jag vara där 09.30. Det innebär att man kommer mitt i deras kafferast men de blänger inte surt på en för det. Kafferasten tar slut och medan jag själv dricker automatkaffe - nåväl, varm brun dryck från automat - så tar någon hand om bilen, byter däck och lämnar tillbaka bilen med nya däck. Däcken tar de hand om fram till november, då vinterdäcken skall på igen.

Nåväl, det är ju inte gratis. 800 kronor kostar det inklusive byte och plats för mina däck på däckhotellet. Där förvaras de dock vid rätt temperatur och de spolar dem rena samt kollar att de är fit-for-fight ytterligare än säsong innan de sätter på dem igen. Så det är nog trots allt en god investering eftersom däcken håller längre.

800 kronor kostar ju bara ett enda däck. Om man köper ett kinesiskt vill säga. Jag blev mer eller mindre lurad av en annan däckfirma att sätta på ett sådant efter en punktering. Det höll i ett år. Så det kan nog vara lämpligt att lägga till några hundralappar och köpa ett riktigt däck.

Samtidigt med att jag sätter sommarsulor på bilen så tar jag av rattmuffen. Det brukar vara svårt att komma ihåg när man skall göra detta annars. Så jag har en minnesregel: sommardäck på - rattmuff av,  sommardäck av - rattmuff på.

Rattmuff skall man förstås ha - och doftgran. Radio Sjuhärads Silvia Rydberg hjälper mig med att pimpa bilen för ett par år sedan.

Goda råd om rattmuffen får man annars av Petter Niklasson här.

tisdag 1 april 2014

Västtrafik sätter in båt mellan Rydboholm och Viskafors

Som jag skrev förut i bloggen är bron över Viskan i Rydboholm avstängd då den skall rivas och ersättas med en ny.  Samtidigt stänger man också av vägen mellan Rydboholm och Viskafors för att bygga en gång- och cykelbana bredvid.

Detta har gjort att kritiken mot Västtrafik för deras sätt att ordna busstrafiken under avstängningen blivit kraftig. Västtrafik har nu lyssnat på denna och redan från i dag den 1 april sätts därför en båt in på Viskan mellan (fd) Rydboholmsbron och Viskafors station. Västtrafik har från Strömma kanal i Stockholm hyrt in M/S Angantyr.

M/S Angantyr klar för avfärd från Stockholm till Rydboholm. 

Som synes av den bifogade länken blir det inte billigt men som Västtrafiks styrelseordförande Tuffe Bolmqvist uttrycker det:
- Vår främsta uppgift är att ge våra resenärer en bra service. Kostnaden för komma i andra hand.
Och när han tror att jag har stängt av bandspelaren lägger han till:
- Det är ju ändå skattebetalarna som får betala.

Eftersom krögarna på båten inte vill upphöra med sin verksamhet kommer det också att bli möjligt att avnjuta servering under båtresan. Västtrafiks period- eller kontokort fungerar dock inte som betalning för det man äter och dricker.

För att båten skall komma fram har två broar behövt rivas. Den ena kommer att betyda att många boende får göra en lång omväg men som Bolmqvist säger:
- Det berör dock inte någon av våra busslinjer.
Den andra bron är järnvägsbron över Viskan. Tågen får därför nu under ett år framåt vända i Viskafors och resenärerna får åka med buss och båt mellan Borås och Viskafors.

Bron som tillfälligt har rivits så att båten kommer fram.

Tyvärr går båten betydligt saktare än bussen gjorde och det är också tidsödande att vända i Viskafors så det kan bara bli tre båtturer per dag: klockan 05.00, 13.00 och 23.00 från Rydboholm samt tre timmar senare från Viskafors. 

Buss- och tågtidtabellen är fastställd och kan inte ändras med hänsyn till båttiderna så det blir långa bytestider.
- Men vi tror att våra resenärer gärna väntar för att få åka båt, säger man på Västtrafik. 

Ett mycket trevlig initiativ från Västtrafik må jag säga och just som jag skriver detta meddelas att man fått tag i en buss som kan gå i anslutning till båttiderna. Det är en buss av äldre modell som kan hyras billigt. Bussen går från Borås en och en halv timme innan båten går från Rydboholm. Från Rydboholm går bussen 45 minuter efter det båten kommit in. Västtrafiks ordinarie taxa gäller med ett tillägg på 50 kronor per resa.

Bussen som skall ansluta till och från båten i Rydboholm.