torsdag 16 oktober 2014

Citerad i Kvällsstunden


Någon gång i början av det här året fick jag ett gratisexemplar av tidningen Kvällsstunden i brevlådan samt ett erbjudande om att få ytterligare fyra gratisnummer om jag bara skickade in en intresseanmälan "utan att jag förband mig till något". Jag fann att det var en trevlig och läsvärd tidning om än tråkig till utförandet. Så när de ringde från tidningen och frågade om jag ville blir "riktig" prenumerant så nappade jag på det. Därför får jag tidningen varje vecka i brevlådan och det blir ett par timmars trevlig läsning.

Bland annat går just nu en förbaskat trevlig följetong som heter "Svart göteborgare". Det är en generationsroman som börjar med att en svensk rikemansson vinner en svart dräng på lotteri i USA. Han tar med honom hem till Göteborg och historien är nu framme vid början av 1950-talet och mest om hans barn och barnbarn och deras problem med en begynnande rasism i Sverige. Detta var ju en tid då "negrer" (ja, man sa så på den tiden och det var helt utan värderingar) var mycket ovanliga här, i synnerhet sådana som var födda i landet och talade oklanderlig svenska. 

I nummer 42, som jag fick i boxen i tisdags, fanns några sidor om Västergötland och bland annat om Kinds Härads Järnväg ("Kindsbanan"). Den gick mellan Borås och Svenljunga och invigdes 1885 men lades ned redan 1902. Anledningen var  att Borås-Alvesta Järnväg (BAJ) hade byggts och den gick nästan parallellt med Kindsbanan med någon halvmil emellan de båda banorna. BAJ köpte därför in Kindsbanan och lade ned den mellan Borås och Hillared. Mellan Hillared och Svenljunga blev den kvar under BAJ till början av 1960-talet.

Jag hann inte läsa artikeln just då utan det skulle få anstå till ett senare tillfälle. I går fick jag mejl från en bekant som hade läst den och funnit att jag var citerad. Så här såg det ut:
Nu var det dock inte på min blogg som jag skrev detta utan i Postvagnen, Svenska Järnvägsklubbens debattforum. I sin helhet såg det ut enligt denna länk.

På den gamla banvallen anlades alltså en väg och i september 1996 gick jag en bit på denna väg. Den ser i stort sett likadan ut än i dag och är fortfarande körbar med bil för den med starka nerver. Den utgår från Kråkered, som man når via Kråkeredsrondellen på riksväg 27 knappt en halvmil från Borås centrum.





Som vanligt blir bilderna större om du klickar på dem med mushjulet. 


Inga kommentarer: