tisdag 14 oktober 2014

SJ fortsätter att köra tågen för Västtrafik

I dag meddelade Västtrafik besked om upphandlingen av tågtrafiken i Västsverige från mitten av december 2015. Det blir SJ som kommer att få köra tågen i nio år till. Alltså det som brukar kallas Västtågen.

Bild från Västtrafik. Blir större om du klickar på den med mushjulet.

Det innebär alltså att SJ kommer att köra all upphandlad trafik inom Västtrafiks område utom Kinnekullebanan, som ännu några år körs av Arriva. Detta är inget nytt. SJ har kört trafiken fram till december 2009 och dessutom från  maj 2012, sedan danskägda DSB (First) kastat in handduken. 

Ändå torde det bli stora ändringar för de anställda. SJ har i ett par år kört trafiken i ett guldläge. Nämligen på löpande räkning och de anställda vid Götalandståg, SJ:s dotterbolag för att köra trafiken, har haft mycket högre lön än övriga anställda lokförare och tågvärdar vid SJ.  Eftersom SJ inte bara var bäst i kvalitet enligt Västtrafik utan också hade det bästa priset kan de omöjligen betala dessa höga löner i fortsättningen. 

SJ torde också få se över personalturerna. Av det lilla jag sett av dem så har jag snabbt kunna dra slutsatsen att det går att effektivisera. Det bör alltså helt enkelt gå att utnyttja personalen bättre. Så de anställda vid Götalandståg lär få räkna med att jobba mer till lägre lön. Alla kan nog inte heller räkna med att få behålla sina jobb. 

Så det klingar lite falskt när SJ:s produktdirektör Caroline Åstrand talar om tårta och champagne i dag. Fast egentligen hade det inte spelat någon roll vem som fått trafiken. För de anställda hade det blivit ungefär samma utveckling i vilket fall. 

Vi får väl hoppas att Götalandstågs anställda tänker tillbaka på de guldår de haft tack vare danska skattebetalare. Ja, dessa har betalat även de senaste åren eftersom DSB fick betala ett rejält skadestånd till Västtrafik för att komma ur kontraktet. 

Övriga företag som bjöd på trafiken var holländska Abellio (första gången mig veterligen som de är med i en tågupphandling i Sverige), franska Veolia (som kör Öresundstågen, Krösatågen i Småland och Stångådals- och Tjustbanorna i Östergötland/Småland i dag) samt Svenska Tågkompaniet, ägt av norska staten genom NSB (som kör Tåg i Bergslagen, X-Tågen och Värmlandstågen) i dag. Många hälsar nog med tillfredsställelse att det inte blev Veolia. 

Bland dem som inte var med märks särskilt tyskägda Arriva (som kör Pågatågen i Skåne och Östgötapendeln) och Hongkong-baserade MTR (som kör tunnelbanan i Stockholm). Många hade nog väntat att även de skulle lägga bud i detta omfattande trafikpaket. 

För resenärerna lär ingen större skillnad märkas. Men de har fått en stabil operatör som med största sannolikhet kommer att klara av att köra trafiken under hela avtalsperioden. Biljettpriserna blir desamma som för övriga Västtrafik och de höjningar som kommer har inget att göra med vem som kör tågen. 

Västtrafik kommer att ta över ansvaret för ersättningstrafik med buss och taxi och hur det slår är svårt att säga. Björks Busstrafik i Västerås, som SJ anlitat och skulle fortsatt att anlita om de fått fortsatt ansvar, har inte haft särskilt lätt att snabbt få fram bussar vid trafikstörningar. Västtrafik kan komma att lyckas bättre eftersom man planerar standby-bussar på strategiska punkter. Detta brukar i praktiken innebära att en eller två bussar för 50 passagerare vardera kan vara på plats snabbt, men ofta blir det en droppe i havet. Övriga uppemot något tusental resenärer lär få vänta tills man lyckats ringa in fler bussar. 

Observera att upphandlingen inte omfattar den egentrafik som SJ, Tågab och NSB/Tågkompaniet kör inom området. Inte heller den som MTR från kommande sommar börjar köra. 

Dessa tåg kommer även i fortsättningen att köras av SJ. Men det blir som nu med Västtrafiks emblem i fronten och Västtrafiks gul-gråa färger. 

 SJ kommer också från december 2015 fortsätta att köra Västtrafiks nyaste tåg, litt X61. 

Västtrafik tar själva ansvar för ersättningsbussar och -taxi. I dag är det SJ även om de just här har lyckats beställa en Västtrafik-buss.



Detta blev blogginlägg 700 sedan jag startade den här bloggen den 21 juli 2008.




1 kommentar:

Perra sa...

Grattis till 700!
Det känns bra att SJ fick förnyat förtroende. Mardrömmen hade ju varit Veolia, men förhoppningsvis är de rökta i kommande upphandlingar.
Effektiviseringar blir det säkert, men det ska bli spännande att se om de försöker sänka lönerna. Förra försöket gick ju inte så bra...