torsdag 16 oktober 2014

En utfärd till Cartagena, tredje och sista delen

Fortsätter berättelsen om utfärden till Cartagena. Tidigare avsnitt finns här:
Första delen 
Andra delen

Vi gick vidare uppför Calle Gilbert och kom till en gammal saluhall, där verksamheten inte var särskilt livlig. Men en öl gick att få och sedan var det dags för toalettbesök. Med tanke på att hela etablissemanget för länge sedan passerat sitt bäst före-datum var det med bävan jag öppnade dörren till toan men när jag gjorde det möttes jag av en nybyggd och mycket fräsch toalett. Det var bara det att strömbrytaren till ljuset satt utanför dörren. Och där satt två strömavtagare bredvid varann. Så jag prövade den ena och då hördes ett skrik inifrån damtoaletten. Jag hade släckt ljuset där...

Mittemot finns denna gränd,  Calle Scípión.

Bredvid ligger Plaza de Risueño, vilket enligt Google betyder "Skrattorget". 
 

 Fast så mycket skratt såg jag inte utan mer en madonnabild... 

 ... och en dito staty.

Där pågick också ett nybygge, vilket gör att även huset bredvid har fått en beläggning av något för mig okänt material. 

Calle Campos ("Fältgatan"): 

Vid Calle San Miguel intog vi vår lunch bestående av tapas. Vad annars i Spanien? Roger sitter vid bordet, som servitören gör i ordning. 

"Den gamle och parken". Roger tog denna bild på mig vid parken intill Calle Alcalda Zamora ("Borgmästare Zamoras gata" - undrar om han är släkt med den spanske fotbollsmålvakten Ricardo Zamora).

Bredvid finns också Aduana, det vill säga Tullhuset. 

Jag hittar ingen information om den här porten vid Calle Real intill hamnen. Hade man tänkt bygga en kyrka och så tog pengarna slut eller... 

Vi åkte samma väg hem och kom alltså ännu en gång genom Sen Pedro del Pinatar. 

Spanjorerna är mycket förtjusta i rondellutsmyckningar och då skall det inte vara någon liten hund utan t ex en fiskebåt i skala 1:1. 

Så var vi tillbaka i Torrevieja igen...

Fortsättning följer. Tidigare inlägg från mitt besök i Torrevieja liksom från förra årets besök i staden hittar du om du klickar på "Torrevieja" i raden "Etiketter" längst ned.  Eller också här. 

Bilderna blir större om du klickar på dem med mushjulet.




Inga kommentarer: