lördag 30 mars 2013

Sommartider hej hej!

Palmerna på Sandwalls plats är en påminnelse om hur ljuvligt det kan vara på sommaren i Borås. Vi är snart där. Redan i natt närmare bestämt. Åtminstone är det så att vi i natt övergår till sommartid. Men det är väl också det enda som påminner om sommaren nu dessa dagar då vi har flera minusgrader på nätterna och ett par plusgrader på dagarna. Fast solen skiner på dagarna och kan skrämma upp termometern till fem plusgrader. Ingen bättring är heller i sikte. Åtminstone en vecka till kommer den här vädertypen att bestå. Men någon gång så...

Nu gäller det i natt att ställa om klockorna och att göra det rätt. Ni minns väl den gamla minnesregeln att nu när det närmar sig sommaren ställer vi tillbaka trädgårdsmöblerna i trädgården. Eller hur det nu var. Nej, jag kör min egen minnesregel. Nämligen när det blir vår tar politikerna fram vallöftena och när det är höst tar de tillbaka dem. Så klockan skall alltså ställas fram i natt fast det där gäller ju bara valår. Ja, jag vet inte hur jag fick till det men dra fram klockan en timme innan du går och lägger dig så blir det säkert bra. Glöm inte klockan i bilen och den i kameran.

Och i morgon är det ljust en timme längre på kvällen. Något att glädja sig åt tycker jag, men de flesta människor tycks bara se nackdelarna i sommartiden (och i allting annat). Visst är det jobbigt att ställa om klockorna. För mig brukar det ta tre minuter. Och då är jag inte särskilt tekniskt lagd.

Trevlig sommar - när den nu kommer!






Inga kommentarer: