lördag 28 maj 2011

Västtrafik ljuger!

Ni kommer väl ihåg att jag fick min funktion för autoladdning på mitt Västtrafik-kort indragen därför att den automatiska överföringen från banken inte fungerade. Detta ledde till hot om inkasso. Orsaken var att jag fått nytt kort från banken utan att ha bett om det och då var det en ny tresiffrig kod på detta men samma nummer i övrigt.

Nåväl, jag skickade snabbt in de korrekta uppgifterna. Jag fick ju hela två dagar på mig. I onsdags genomfördes en lyckad överföring och nu slapp jag i alla fall inkasso. Men autoladda-funktionen blev avaktiverad och jag har därför fått beställa den på nytt och ligga ute med 200 kronor.

En del besvär alltså och lite ränteförlust men framför allt så förbaskat onödigt. Om Västtrafik hade väntat med att avaktivera kortet till dess att betalning även uteblivit vid andra försöket hade det inte gjort någon skillnad i sak för dem men det hade sparat mycket besvär både för mig och dem.

Nu har jag alltså fått anmäla kortet på nytt för autoladdning och den här gången läste jag igenom köpvillkoren ordenligt. Det tog 10 minuter och det stod bara sådant jag redan förstått. Men det stod inte något om att jag måste anmäla om jag fått mitt bankkort utbytt. Så det damen på kundsnäsningen sade i telefon var alltså helt felaktigt. Det är tydligen sådant som Västtrafik tycker man bör kunna gissa sig till.

Lars Backström, vd på Västtrafik, skrev att det förts interna diskussioner om detta. Nu har ni fått lite mer bränsle för dessa och en sak tror jag vi är överens om: så har får det inte vara. Jag föreslår att ni diskuterar följande:
1. Bättre information vad som gäller om man byter bankkort (vilket alla måste göra med cirka tre års mellanrum). Allra minst att det förs in i köpvillkoren.
2. Att kortet inte avaktiveras direkt utan efter ett misslyckat andra försök.
3. Att hot om inkasso inte ges förrän efter ett andra misslyckat försök.
4. Att man får minst en vecka på sig att rätta till varför överföringen inte fungerat.
5. Att Kundservices personal utbildas i vad som verkligen står i köpvillkoren och hur man bemöter kunder på ett vänligt sätt även om kunden är lite irriterad (av förklarliga skäl).
6. Att den information som skickas ut första gången utformas lite vänligare och nämner att ett troligt skäl är att man bytt bankkort samt beskriver hur man då skall förfara.

Som det nu är påminner det mig om gamla SJ på affärsverkstiden, när det fanns något som hette kommersiella avdelningen som hade hand om biljettförsäljning och regler kring detta och tågresande i allmänhet. På denna brukade de gamla stofilerna dela in resenärerna i två grupper: de som hade tjuvåkt och de som ännu inte tjuvåkt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Staffan! Bra kommentarer - igen! Arbete pågår vad gäller information vid registrering och innan kortets giltighetstid passeras. Men också att öka antalet dagar mellan avisering och försök nr 2.

Lars Backström/Västtrafik

Mattias Andersson sa...

Jag kan konstatera att det inte har hänt mycket på de dryga två månader sedan Lars Backström (VD Västtrafik) lämnade sin kommentar. Det är fullkomligt absurt att ärendet skickas till inkasso inom två dagar efter en SMS-påminnelse. Andra företag med en mer juste affärsetik skickar ut påminnelse om att man måste förnya uppgifterna om kontokortet i god tid innan dess att det upphör gälla.

Kalle sa...

Jag råkade ut för samma sak härom veckan. Jag hade fått nytt Visa-kort (det gamla hade gått ut). När Västtrafik skulle autoladda via mina gamla Visa-kortuppgifter så gick det förstås inte och de skickade ett onödigt otrevligt SMS med hot om inkasso efter två dagar (detta var i mitten av januari 2012). Jag hann fixa Visa-kortuppgifterna så att de kunde dra 200 kr innan det gick till inkasso.

När jag och en medresenär sen skulle åka med Västtrafik tänkte jag inte på att de hade avaktiverat autoladda. Så när jag visade kortet för biljettautomaten hände det inget mer än att det stod att autoladda var avaktiverat. Så jag halvfuskåkte resan (betalade en zon via SMS istället för två) och min medresenär fuskåkte hela resan.

Så dumt att avaktivera autoladda direkt. Det hade varit rimligt att göra det när inte deras andra försöka att dra pengar från mitt Visa-kort hade fungerat.

Och det andra dumma är att nu när jag skulle gå in och aktivera autoladda igen, så står det "avaktivering pågår". Det har det stått i en vecka nu, och jag kan inte aktivera det längre.

Christer Alfredson sa...

Hej
Jag har råkat ännu värre ut.
min telefon var trasig under perioden och fick inga SMS om inkasso.
E-posten dom skickade hamnade under spam eftersom dom inte använder in officell domän vasttrafik@unknown.email
Jag har har alltså inte mottagit nogåt krav innan dom skickar inkasso.
Inget av dessa kanaler kan räknas som godkända att skicka krav eller faktura på. Här gäller Vanlig brev, Efaktura eller Bud.
Får nu betala 380:-. 180:- extra för + anmärkning för västtrafik undermåliga informations rutiner.

Missnöjd kund.