fredag 22 mars 2013

Suldal Billag - ett bussbolag med humor

Suldalsosen är en liten ort i Rogaland i Norge. Där har man ett ganska stort bussbolag, Suldal Billag, som just har kommit ut med sin andra video där företagets anställda visar prov på att de även kan detta med show. Det är faktiskt en stunds formidabel underhållning i bussmiljö.
RiksvegRidder

Deras första video finns här. Den är lika rolig. Denna brukar jag sticka under näsan på min gamle vän Bjarne, ägare till Busstidningen, när han hävdar att det inte finns någon humor i bussbranschen. Det är väl kanske lite pinigt att man måste leta i Norge för att hitta den, men i alla fall.
Me kjøre' buss

Ha det så kul nu på fredagskvällen när TV bara bjuder "Hela Sveriges fredag". Och så någon slags korpmatch i fotboll mellan ett lag som heter Irland och ett som heter Sverige. Någon som heter Zlatten eller något sådant skall visst vara med.Men nu har ni fått ett alternativ till en kväll framför TV-apparaten.

I dag firar Svenska Kennethklubben sin stora dag. Kennet (och Kent) har nämligen namnsdag. Det finns nästan 33 000 män (och några kvinnor) i Sverige som heter Kennet eller Kenneth. Av dem har nästan 16 000 det som tilltalsnamn enligt SCB. Där vet inte SCB vad de talar om. Det är nämligen så att ungefär hälften av alla svenskar inte har anmält vilket tilltalsnamn de har till myndigheterna. Så hur många som Kennetar/Kennethar som verkligen tilltalas så är inte lätt att veta.

Jag gratulerar i alla fall min vän Kenneth Svensson i Malmö som har den trevliga bloggen Kenneths vardag  Hans betydelse inom bloggosfären är större än så. Det var nämligen han som inspirerade mig att börja blogga för snart fem år sedan.

En annan Kenneth var en då ung man och mycket trevlig (det är hans säkert fortfarande) jag träffade på ett gymnasistmöte i början av 1960-talet. Fast han kallar sig numera Jan. Jan Eliasson. Han jobbar visst någonstans på FN nuförtiden tror jag.

Det är lite ironiskt att dessa båda varmhjärtade Kennethar skall ha sin namnsdag på den dag som höll på att bli den kallaste 22 mars på 35 år. Det var ytterst nära att det blev ett dygn då temperaturen inte någonstans i landet gick över 0 grader. Men så var det två väderstationer som uppmätte 1,5 plusgrader. Vilka? Jo, man fick ge sig upp till Norrbotten för att hitta denna värmebölja. Den ena platsen var Storön utanför Luleå. Den andra Boden. Det kanske är dags att ändra i den gamla dikten:
Det finns en plats på jorden där solen aldrig ler
den platsen heter Boden dit vill jag aldrig mer.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Den bästa och sexigaste TV-reklamen för kollektivtrafik
Av en tillfällighet fick jag syn på rubriken i en facktidning. Kul att titta på!http://www.treehugger.com/public-transportation/sexiest-and-best-tv-ad-public-transportation-ever-made.html?goback=%2Egde_1150067_member_164076796

Staffan Sävenfjord sa...

Jo, den är också bra. Jag gillar dock de norska filmerna bäst eftersom jag föredrar att man bygger på glatt humör framför skräck.

Vilket svenskt bussbolag tar upp konkurrensen?