torsdag 25 april 2013

Hotell Roslagen i mitt minne


Bilden visar Hotell Roslagen utanför Norrtälje.Det är ett av de hotell jag har bott på, men bara två nätter. Jag bokade rum via mitt Medmera-kort och fick det därför för en dryg tusenlapp för båda nätterna mitt i högsommaren den dagen när Norrtälje gästades av ostindiefararen Götheborg. Normalt pris är tydligen annars en dryg tusenlapp för en enda natt.

Att jag skriver om detta nu, nästan fem år senare, beror på att det var just detta hotell som var föremål för en synnerligen kritisk granskning i TV3:s Hotellräddaren i går kväll. De måste ha kommit över min lista på hotell som jag har bott på och tänker granska dem ett efter ett. Nästa vecka blir det ett hotell i Eskilstuna. Jag har bott på hotell i Eskilstuna också. Får se om det blir just det hotellet som dyker upp då.

Mitt intryck av Hotell Roslagen var att det var ganska slitet men för övrigt inte särskilt dåligt. Jag minns att personalen var väldigt trevlig och särskilt uppskattade jag kvällsbuffén, som ingick i rumspriset. OK, det var säkert sådant som blivit över från lunchen men gott var det. Och inte blev jag magsjuk av det heller.

Men i TV3 i går kom alltså hotellkonsulten Kristoffer Luczak till Hotell Roslagen och gjorde tummen ner direkt. Allt - och lite till - var fel. Men han lyckades få tag i en designexpert och ett par hantverkare med en dags varsel som kunde fixa till åtminstone ett rum samt matsalen. Det vore kul att vet hur han bär sig åt för att få tag i hantverkare så snabbt och som dessutom jobbar snabbt och effektivt.

En sak som jag undrar över hur hotellägare utsätter sig för sådan här total sågning. Visst, TV3 kanske betalar upprustningen av ett (av i Norrtälje-fallet 52) rum samt matsalen men ger detta så mycket nya gäster att det är värt denna totala sågning.

Jag tycker att Jan och Donna, som äger och driver hotellet, var människor som gjorde ett bra jobb redan innan även om de blivit lite hemmablinda och kör på som om aldrig något behövde förnyas eller lagas (och då tänker jag inte på maten). Men är inte detta lite av hemkänslan också att komma till ett något slitet hotell.

Precis som jag har det härhemma alltså där möblerna börjar bli slitna och den gamla kontorsstolen, som jag kastade ut efter 7-8 år nu var så sliten att stoppningen trängde genom tyget. Dock: från och med i dag står här en splitterny skrivbordsstol för drygt fyra papp från Kinnarps. Jag var själv och valde ut den efter principen "minsta möjliga men ändå så bekväm som möjligt". Jag sitter otroligt bra i den.

Åter till Norrtälje så kan man i alla fall om hotellägarparet Ekstedt säga att de inte saknar visioner. Hur många hotell har en gammal DC3-a stående precis utanför?

Inga kommentarer: