onsdag 7 augusti 2013

Fleninge Classic Motel - en retroupplevelse



Jag har bott på Fleninge Classic Motel. Det var inte första gången utan det har blivit ett antal gånger under årens lopp sedan jag som 10-åring läste i Teknikens Värld (tror jag i alla fall det var, för det var väl knappast Kalle Anka) om det här motellet som byggts i amerikansk stil och invigdes 1954. Det skall då ha varit Sveriges första egentliga motell. Det finns fler som gör anspråk på denna titel men Fleninge lär ha varit först med detta att man får ta bilen med sig in på rummet. Ja, inte riktigt kanske men bra nära.

Det byggdes efter ritningar av den danske arkitekten Berndt Hjelm-Jensen. Att det placerades i den lilla orten Fleninge kan ha med dess då strategiska placering att göra. Fleninge låg nämligen utmed riksväg 3. Har ni inte hört talas om den riksvägen kan det bero på att den bara var en dryg mil lång. Den gick från Ödåkra (ja, just det, orten med snapsen) till Strövelstorp (ja, just det, orten med korven). Dess främsta uppgift var att förbinda riksväg 1 (numera E4) med riksväg 2 (numera E6). Och kände man en väldig trötthet när man bara hade en dryg mil kvar till Hälsingborg (jo,det hette så på 1950-talet) och färjorna till frihet... till Danmark kunde man alltså vila ut här.

Idén var nog ungefär lika dödfödd som det låter, i synnerhet när E4-an och E6-an från år 1978 fick en betydligt bättre anslutning till varandra vid Trafikplats Kropp. Men ändå borde motellet nog fått namnet Fenix för liksom fågeln med detta namn har det återuppstått flera gånger efter ett antal år i dvala. Till min sorg har jag flera gånger kunnat läsa att motellet stängts. Först var det på 1980-talet och där fick jag stryka en sak på min "måste-göra-före-min-död-lista", nämligen punkt 39 "Bo på motellet i Fleninge".

Men så läste jag att det öppnat igen och sommaren 1994 (den vackra då Sverige tog brons i fotbolls-VM) hade det öppnat igen och jag lyckades övertala min far att följa med till Skåne och bland annat äta lunch på motellet. Det var väl ingen vidare gastronomisk upplevelse. Men vilken miljö! Ett par år senare bodde jag här över natt första gången och det har väl blivit 6-7 gånger sedan dess.

Så stängde de igen och jag trodde att jag bott där för sista gången. Men i sommar har det öppnat igen under ny regim. Och lika billigt som förut: 500 kronor för ett enkelrum med egen dusch kan man ju inte klaga på. Vill man ha frukost kostar den 65 kronor. Dyrt för en rätt torftig frukost kanske, i synnerhet om man som jag äter rätt lite på morgonen. Men visst vill man ha frukost.

Så där kom jag till Fleninge. Det passade bra för jag hade stämt träff med en kompis i Hasslarp tre kilometer därifrån vid 11.30-tiden och jag kom dit tidigt så jag åkte till motellet först och fann ett anslag att receptionen var stängd 10.30 - 17.00. Men en tjej gick och jobbade i trädgården och jag frågade om jag fick checka in. Jodå, det gick bra. Det vill säga rummet var inte klart men jag kunde i alla fall lämna väskan i receptionen.

På kvällen återkom jag och fick min rumsnyckel. Killen i receptionen, av allt att döma även ägaren, var en mycket vänlig invandrare och han bar bort väskan till rummet åt mig. Men ett par besvikelser var det: först hade motellets trådlösa Internet pajat och jag fick inte mitt eget 4G-modem att fungera. Men efter omstart av datorn gick det bra. Så var det TV-n. Ingen bild! Jag bad killen i receptionen om hjälp och han tryckte på några knappar på fjärrkontrollen och jag bara slog in 13 när jag skulle se ettan så gick det bra att se Måns Zelmerlöv på Skansen i ösregn.



 Man skall anmäla sig per telefon när man kommer.

Fast det gick ju lika bra att gå in på receptionen.

Innergården är lummig och skön.

Bilen kunde jag parkera alldeles utanför rumsdörren.

Det var värre för den hotellgrannen som kom med båt.

Det fanns också ett alternativ i Fleninge, nämligen Gästis. Men som jag förstod det används det numera bara för konferenser. 
 
En fin byggnad i alla fall och skylten vid parkeringsplatsen gillar jag.

Mer om motellet på deras hemsida


Inga kommentarer: