I dag firade järnvägen Herrljunga-Borås sitt 150-årsjubileum. Det var nämligen 1863 som banan byggdes mellan Herrljunga och Borås övre. Året innan hade Västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg blivit helt klar. Denna gick förbi Herrljunga, som innan järnvägen knappast fanns. Numera har Herrljunga nästan 4 000 invånare och är mest känt för Herrljunga Cider och elektronikföretaget Ascon.
Banan Herrljunga-Borås var 42 kilometer lång och så värst mycket med banans sträckning har inte hänt sedan den byggdes. Den har dock utsträckts en kilometer till Borås centralstation och en mindre linjeomläggning har gjorts vid norra delen av Öresjö, sedan banan hotat att sjunka ned i sjön.
Jovisst, två saker till har hänt: den byggdes som smalspårig med den unika spårvidden 1 217 mm. Det var landshövdingen och Eric Sparre, som var initiativtagare till banan liksom även Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga och byggde smalspårigt för att spara pengar. Spårvidden kom därför att kallas "snålsparrig". År 1898 byggdes den om till normalspår. År 1950 var elektrifieringen klar.
Jubileet firades med ångloksdragna tåg blandat med den ordinarie trafiken med motorvagnar. Tågen kördes av Bergslagernas Järnvägssällskap och hade ett ånglok i varje ände för att underlätta vid vändningarna.
På första bilden ser vi ångtåget passera den gamla stationen vid Borås övre, som numera används som kontor för företag som inte har något med järnvägen att göra. En hållplats - eller hållställe som det skulle heta i dagens terminologi - här vore inte så dumt eftersom Högskolan ligger alldeles intill.
Klockan är 10.38.
Det bakre ångloket kan ta det lugnt medan tåget fortsätter över Nybron den knappa kilometern till centralstationen.
Efter en kvart kommer tåget tillbaka och skall nu gå till Herrljunga. Främst går BJ B3 130 och det ryker kraftigt när det rullar ut på Nybron.
Klockan är nu 10.52.
Även det bakre loket, B 1073, får jobba rejält. Mellan loken går fem vagnar från 1930- och 1940-talen. Fyra av dem i princip i orginalskick medan den femte byggdes om på 1970-talet.
Om tågen nu inte kan stanna vid Högskolan kan de ju alla fall sprida sin rök över den.
Nästa varv tåget kör befinner jag mig i Frufällan. Orten har enligt myten fått sitt namn av att en rikeman byggde ett flott hus där för att fånga den han ville ha liksom i en fälla. Men tyvärr: det kommer från Frugården som hade en svedja - eller fälla som man också sade.
Klockan är nu 13.43 och tåget är ett par minuter försenat.
Tåget passerar över vägövergången och fortsätter mot Borås.
Sedan tar jag bilen tillbaka till Borås och åker med ordinarie Västtåg till Fristad. 20 minuter senare kommer ångtåget dit.Klockan är nu 14.35
B 1037 skjuter på sist men har nu strypt pådraget av ångan.
Så stannar tåget i Fristad men oj då. Det bakre ångloket kom lite för långt bak så resenärerna får med vakters bistånd gå över spåren i stället för övergången.
I Fristad stod ett antal äldre vagnar uppställda för utställning och servering.
I Fristad står tåget ungefär en timme medan bland annat än minnesplakett avtäcks på stationen av kommunalrådet Ulf Olsson.
Båda loken får vatten genom brandkårens försorg. Det går åt mycket vatten för att köra ånglok.
Loken måste också smörjas innan de återvänder mot Borås.
I Fristad var det diverse jippon med marknad, musikunderhållning och allsång. Samt veteranbilar. Så många sådana dök dock inte upp. Denna A-Ford lastbil från 1928 får representera dessa. Från flaket såldes mjöl från Vänga kvarn. Vagnen som står bakom är en hästdragen vagn från Fristads vagnmuseum.
Vi skulle ha varit där med Gamla 45an också men av olika skäl blev det inte så. Men det fanns en buss där: en Volvo L3422 med Skenninge-kaross från 1954. Den rullade under sin aktiva tid hos Lundvalls Trafik AB i Bjursås i Dalarna. Numera ägs den av en gammal klasskamrat till mig.
Tåget återkommer till Borås.
Klockan är nu 15.52.
Tåget "tjuvstannar" precis som det kommit in till plattform men med ett rejält rökmoln kommer B 1037 i gång igen och kan rulla fram till plattformsänden.
Så en bild på tåget i sin helhet vid spår 1 vid Borås central. Tåget skulle göra ytterligare en vända till Herrljunga samt Herrljunga-Fristad-Herrljunga innan det kunde återvända hem till Lärje.
Ett mycket lyckat arrangemang, åtminstone så länge jag hängde med. Tack, Bergslagernas Järnvägssällskap och alla som jobbade med tåget helt ideellt och på sin fritid.
Ångloksdragna tåg väcker stort intresse vilket visas av dessa två bilder från folklivet vid Borås central.
Klicka med hjulet på musen om du vill ha större bild. Eller klicka på valfri bild för att starta bildspelet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar