Det var storm i södra Sverige i måndags. Visserligen tog stormen en sydligare bana än vad SMHI prognosticerat varför det visade sig att många tåg ställdes in i onödan. Dock: hur skall Trafikverket göra när SMHI envisas med klass 3-varning fast vädret inte är värre än att det motiverat en klass 1-varning. "Vi trodde inte på SMHI för de har haft fel förut så vi körde tågen även om vi förstod att de skulle fastna på linjen om SMHI fått rätt".
Nu passar chefen för Swebus på att göra reklam för sitt företag i samband med detta. Det vore helt OK om det inte hade gjorts på redaktionell plats, till och med på Svenska Dagbladets högt ansedda debattsida.
Läs gärna på länken så förstår du bättre mina frågor till Swebus-chefen:
1. Hur har du tänkt dig att bussarna skall klara av en anstormning av uppemot 300 resenärer per tåg? Sådana tåg avgår en gång i timmen. Ja, det finns till och med tåg som har uppemot 600 resenärer.
2. Hur har du tänkt dit att ni skall klara av alla mellanstationer där inte Swebus stannar? Skövde t ex.
3. Varför skall tågbiljetten, som oftast är dyrare än bussbiljetten (där missade du en poäng), gälla på bussen när man kan lämna tillbaka sin tågbiljett och få pengarna tillbaka och köpa en bussbiljett i stället?
4. Hur hade du tänkt dig att klara av resandeströmmen Stockholm-Malmö(-Köpenhamn) när det går en buss om dagen och den går 11.05 från Stockholm? Dessutom går den bara torsdag, fredag och söndag. Skall resande åka via Göteborg med allt vad det innebär av långa restider?
5. Även om bussarna går i stormen så tar linjen Stockholm-Göteborg cirka 7 timmar att köra. Tåget klarar den sträckan på drygt 3 timmar - om det går. Tror du att resenärerna utan vidare tycker den restidsförlängningen är bra om de köpt en tågbiljett för över 1 000 kronor? Tycker du inte det är att lura kunden ännu mer?
6. Hur bär sig Swebus åt för att skaffa fram de cirka 40 bussar som skulle behövs bara för att ersätta mellan Stockholm och Göteborg? Finns ambitionen att ersätta Stockholm-Malmö också skulle det behövas 40 bussar till om alla skulle få följa med.
7. Hur kunde Swebus i måndags utlova att deras bussar skulle gå efter tidtabell? Åtminstone i två fall vet jag att det inte höll: dels i Uddevalla där bron på E6 var avstängd och dels i Halmstad, som stundtals var totalt isolerat.
8. Varför tar du inte kontakt med SJ och erbjuder de tjänster du föreslår? Det är möjligt att de skulle ta emot erbjudandet - i varje fall tills de inser att det är väldigt mycket tomma ord.
9. Slutligen: är Swebus verkligen så desperata att de griper efter varje halmstrå att få lite mer trafik? De alltmer slitna bussarna tyder på att det inte står så väl till inom företaget. Och nya bussar har inte köpts sedan våren 2010.
Edit 2013-11-02 kl 09.15:
Det är inte bara jag som reagerat över Palmkvists debattartikel. Tågoperatörernas vd Christel Wiman har t ex gjort det också:
/http://www.tagoperatorerna.se/sagt_gjort/debattartiklar_5/det-finns-redan-ett-samarbete
Ni läste väl för övrigt Joakim Palmkvists svar till mig som finns bland kommentarerna.
2 kommentarer:
Hej Staffan,
Här kommer mina svar:
1. Hur har du tänkt dig att bussarna skall klara av en anstormning av uppemot 300 resenärer per tåg?
Vi har erfarenhet av liknande händelser, vid exempelvis askmolnet från Island 2010 eller dagarna innan julafton samma år. Vi löste de situationerna tillsammans med andra aktörer i branschen och många nöjda resenärer kom fram istället för att sitta fast på en tågstation eller flygplats. Mitt förslag nu är att vi förbereder oss gemensamt innan vi hamnar där igen.
2. Hur har du tänkt dig att ni skall klara av alla mellanstationer där inte Swebus stannar? Skövde t ex.
Jag tänker att bussen får stanna där helt enkelt.
3. Varför skall tågbiljetten, som oftast är dyrare än bussbiljetten, gälla på bussen när man kan lämna tillbaka sin tågbiljett och få pengarna tillbaka och köpa en bussbiljett i stället?
Resenärer kan göra precis som du beskriver, det är så många gör idag när vädret stoppar tåget eller Trafikverket genomför banarbeten. Jag tror att det går att lösa på olika sätt. Ett problem, som jag ser det, är att många resenärer inte ens känner till att expressbussen går när tåget står stilla.
4. Hur hade du tänkt dig att klara av resandeströmmen Stockholm-Malmö när det går en buss om dagen och den går 11.05 från Stockholm?
Vi anpassar oss efter när resenärerna vill resa. Och om tågen står stilla så vet vi att resenärerna kommer till oss. Alltså får vi öka turerna om det behövs. Men det krävs ett uttalat samarbete med tåget för att vi ska kunna göra det så bra som möjligt.
5. Även om bussarna går i stormen så tar linjen Stockholm-Göteborg cirka 7 timmar att köra. Tåget klarar den sträckan på drygt 3 timmar - om det går. Tror du att resenärerna utan vidare tycker den restidsförlängningen är bra om de köpt en tågbiljett för över 1 000 kronor? Tycker du inte det är att lura kunden ännu mer?
Responsen vi har fått från tågresenärer som drabbas av inställda tåg och reser med oss istället är faktiskt bara positiv. De är glada över att överhuvudtaget komma fram. Så nej, jag tror inte att de känner sig lurade av oss, däremot kan de ibland vara irriterade över att tåget inte avgår.
6. Hur bär sig Swebus åt för att skaffa fram de cirka 40 bussar som skulle behövs bara för att ersätta mellan Stockholm och Göteborg? Finns ambitionen att ersätta Stockholm-Malmö också skulle det behövas 40 bussar till om alla skulle få följa med.
Vi har ett nätverk av underentreprenörer som vi samarbetar nära med. Under askmolnet tog vi exempelvis in fler bussar än vad du nämner här.
7. Hur kunde Swebus i måndags utlova att deras bussar skulle gå efter tidtabell? Åtminstone i två fall vet jag att det inte höll: dels i Uddevalla där bron på E6 var avstängd och dels i Halmstad, som stundtals var totalt isolerat.
Som jag skriver i debattinlägget: "Självklart behöver vi ibland anpassa hastigheten till väglaget och köra långsammare, men resenärer som reser med expressbussen kommer fram." Så gjorde vi även under stormen Simone. Vi utlovade inte att våra bussar skulle komma fram enligt tidtabell, däremot informerade vi om att de skulle avgå och alltså inte var inställda, något som våra kunder undrade över.
8. Varför tar du inte kontakt med SJ och erbjuder de tjänster du föreslår? Det är möjligt att de skulle ta emot erbjudandet - i varje fall tills de inser att det är väldigt mycket tomma ord.
Jag har försökt inleda diskussionen med flera tågoperatörer kring detta under flera år. Det kommer jag att fortsätta med, för jag vet att det är ett bra förslag.
9. Slutligen: är Swebus verkligen så desperata att de griper efter varje halmstrå att få lite mer trafik? De alltmer slitna bussarna tyder på att det inte står så väl till inom företaget. Och nya bussar har inte köpts sedan våren 2010.
Syftet med mitt förslag är att vi i branschen ska hjälpas åt och jag har en idé som jag tror gagnar oss alla, inte minst resenärerna. Jag tycker inte det är desperat, jag tycker det är konstruktivt.
Med vänliga hälsningar,
Joakim Palmkvist
VD Swebus
Jag tackar Swebus vd Joakim Palmkvist för svaret. Det gläder mig uppriktigt att du tog dig tid att svara och visst är en del lite mer genomtänkt än vad jag föreställt mig. Men jag är fortfarande skeptisk till mycket. Det går inte att trolla fram bussar hur lätt som helst oavsett hur stort nätverk man har. Jag har jobbat med sådana frågor vid järnvägen av och till sedan 1987.
Men som sagt: jag uppskattar att jag fick svar. Och jag önskar lycka till. Jag har alltid varit av den uppfattningen att buss och tåg skall samarbeta, inte konkurrera.
/Staffan
Skicka en kommentar