Som vi kan se av Trafikverkets meddelande har den nya bron nu kommit på plats efter 14 månaders avstängning. Det tog ett par månader längre än man räknat med. Den öppnades klockan 22.00 i söndags kväll (31 maj), hur man nu kom fram till den tidpunkten. Själva invigningen gjordes dock redan på fredagen den 29 maj, då den också öppnades för gång- och cykeltrafik.
Under tiden bron var avstängd passade man också på att stänga av väg 1610 mellan Rydboholm och Viskafors för att kunna bygga en gång- och cykelbana. Detta krävde att stora bergsmassor intill vägen sprängdes bort och därför behövdes mycket tid. Väg 1610 var en gång den normala vägen mellan Borås och Varberg, men år 1986 invigdes nuvarande väg som heter riksväg 41.
Det var säkert efterlängtat med den nya bron och den nya vägen. Trafiken mellan Borås och Viskafors har kunnat använda riksväg 41 men för den lokala trafiken Rydboholm-Viskafors fanns bara ett par smala vägar, som egentligen inte var avsedda för allmän trafik. De boende kring Skansenvägen protesterade mycket mot den ökade trafiken och försökte förgäves få den avstängd för genomfart. Men fartbulor lyckades de få dit.
I går fredag 5 juni var jag på plats för att se om Trafikverkets entreprenörer gjort ett bra jobb. Det hade de. Fast visst är det lite synd att den gamla bron var tvungen att rivas. Sliten var den men vacker.
Så här ser den nya bron ut. Inte så mycket för världen men den har i alla fall blivit bredare och begränsningarna i bärigheten har tagits bort.
Bussarna har under ombyggnadstiden omletts. Linjer 155 har gått Borås-Viskafors via riksväg 41 och sedan gjort en liten sväng på Ögärdet och Högen innan den fortsatt till Svaneholm samt linje 156 som gått Borås-Rydboholm. Mellan Rydboholm och Viskafors har gått en taxi tre gånger om dagen måndag-fredag och den har man behövt ringa till om man ville åka med. Men Västtrafiks taxa har gällt på den.
Men nu är linje 155 tillbaka i sin gamla sträckning förutom att man har behållit slingan via Ögärdet-Högen. Därmed slipper bussarna köra den branta och kurviga "Sköldabacken", som kan göra den lugnaste nervös särskilt om det är halt. Backen har fått sitt namn efter familjen Sköld, som bodde uppe på krönet.
På bilderna ovan visas bron i riktning mot Viskafors. Bilden härnedan är tagen i riktning mot Borås.
Vi ger oss ut på den ombyggda vägen. Breddningen till cykelbana har gjort att man nu ser långt fram, nästan hela vägen mellan Rydboholm och Viskafors.
En gång hade jag en lärare som tyckte detta var Sveriges vackraste landsvägsstump. Det kan väl diskuteras men visst är det fint.
- Vi ska bögge snöggt, sa på sin tid Vägverkets generaldirektör Per-Anders Örtendahl som behöll sin värmländska även när han blev stor man i staten.
Vägverkets arvtagare Trafikverket tycks ha tagit till sig detta.
Strax efter Rydboholm ser man ett högt staket utmed GC-banan.
Det har tillkommit för att inte cyklisterna skall hamna i det här vattenfallet.
Bussen på väg till Borås. Den bussföraren har en vackert belägen arbetsplats.
Vi börjar närma oss de sista kurvorna innan Viskafors.
Och så är vi nästan framme i Viskafors.
Här avbryter jag min fiktiva promenad. Fiktiv därför att jag tog bussen till Viskafors (hållplatsen som syns på bilden härovan) och gick tillbaka mot Rydboholm. Men jag vände mig om några gånger så att det skulle se ut som om jag gått i båda riktningarna.
Mycket sprängningsarbete har det blivit och det syns förstås i naturen. Men jag tycker inte det stör.
Viskan är på vänster sida och cykelbanan på höger sida. Det är säkert bättre att lägga den intill berget och inte intill ån. Om inte annat blev det billigare.
Strax innan Rydboholm kurvar sig både Viskan och vägen. Just här fanns förut vad vi kallade "hisneguppet". Körde man fort över detta så sög det nämligen till rejält i magen.
Så kommer jag då fram till Rydboholm efter drygt en halvtimmes långsam promenad. Kurvan som skymtar bakom ortsnamnsskylten har breddats och det gläder sig säkert förarna av stora fordon åt. Tillverkarna av backspeglar lär dock märka en minskad efterfrågan. Mången backspegel har nämligen trillat av vid möten i den här kurvan.
Ja, det återstår bara att ta bussen hem till stan igen. Här kommer den över bron och stannar snart vid hållplatsen strax utanför bild.
Ett arbete som borde varit utfört för femtio år sedan har nu äntligen blivit klart. Tack Vägverket, det gjorde ni bra!
Större bilder? Klicka på bilden med mushjulet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar