onsdag 1 juli 2009

Värmebölja

Det har varit en tryckande värme några dagar i Borås nu. I går blev det lite bättre, för då kom en rejäl rotblöta och lite åska mullrade långt bort. Men i dag var det lika tryckande igen. Skönt då att vara ledig. Trodde jag. Ja, jag hade lite pappersarbete som borde ta cirka två timmar hemma vid datorn. Fixade detta före lunch och gick sedan ut när telefonen ringde.

Det var en kollega vid NSB som berättade att tåg 395 stod kvar i Halden och skulle bli minst 45 minuter sent på grund av "skogbrann". Så här ser ett tåg mot Göteborg ut när det står i Halden. Bilden är dock inte tagen i dag.
Jag hänvisade kollegan till "driften" i Gävle. Varefter driften i Gävle ringde mig och frågade om jag kunde hjälpa till eftersom de hade stopp på flera håll. Eftersom jag inte hade vare sig dator eller telefonlistor med mig kunde jag tyvärr inte hjälpa till då, men så slog samvetet till och jag skyndade på mina ärenden och åkte hem tidigare än tänkt och ringde och anmälde mina tjänster. Samt satte i gång jobb-taxametern.

Nu var det dock inte NSB:s och Tågkompaniets dag utan tåg 395 blev försenat ytterligare vid Aspedammen där åskan slagit ut signalsystemet. Förseningen till Ed var uppe i 80 minuter. Sedan var signalsystemet på nytt utslaget och med 30 km/tim blev det att köra till Bäckefors, där förseningen nu var 117 minuter.

Det värsta med det här tåget är att det har många resenärer som skall byta till tåg mot Malmö och där till nattåget mot Berlin. Det finns en räddninsplanka dock, nämligen att köra buss direkt Göteborg-Malmö. Buss beställdes men den skulle inte kunna avgå före klockan 19.00 och tåget från Malmö gick 21.31. Så vad göra? Det skulle alltså inte gå att hinna.

Då finns ännu en räddningsplanka vid namn Ivar i Kalmar. Han har goda kontakter med färjan i Trelleborg så att man kan köra bussen direkt dit och lasta av resenärerna direkt på vagndäck. Jag ringde Ivar. Han hade bytt telefonnummer. Jag har säkert fått hans nya någon gång men jag hade ju en datorkrasch i slutet av april. Då kraschade säkert telefonnumret också. Sökte därför en kompis vid planeringen på SJ i Malmö. Hans nummer försvann i samma krasch. Men SJ:s växel (när jag väl hittat numret dit) kunde hjälpa mig och han visste Ivars nummer och vips var alla bitar på plats. När detta skrivs kämpar Erik på Interbus vid ratten och är väl vid det här laget ungefär i Malmö. Klockan 22.30 går färjan från Trelleborg. Han kommer säkert att hinna. Här är en bild på bussen om än troligen med annan förare.

Tack vare hjälpsamma människor som ställer upp även i värmen så går det lösa även olösliga problem. Det tar bara lite längre tid.

PS. Ringde just upp Erik och frågade hur det hade gått. Jodå, med 5 minuters marginal hade han hunnit till färjan. Det är precision både i försening och körning det! DS.

1 kommentar:

Kenneth Svensson sa...

Snyggt jobbat Staffan.

Vännen Kenneth

Ps, Du finns just nu med på min s.k. fotoblogg.

www.kennethsvardagfoton/blogspot.
com