lördag 18 juli 2009

När tågen inte gick i Åmål

På något sätt har det blivit en hobby att åka omkring till platser där det är tågstopp och se hur det fungerar. Det är väl lite av den pensionerade järnvägsplanerarens motsvarighet till den pensionerade stinsen. "Där går en ersättningsbuss och den ger jag fan i. Och där går en annan ersättningsbuss och den ger jag också fan i."

Denna något annorlunda hobby, som för all del till mindre del fortfarande kombineras med yrkesverksamhet, blir det många tillfällen att utöva nu i sommar. I torsdags förde den mig till Åmål. Inte så vanligt att man har anledning att åka dit. Men det är en vacker stad, vilket visas av det här partiet av Åmålsån. Den å i landet som innehåller mest å-n för övrigt jämte har Rååån. Nu vet jag dock inte om det finns ål i Åmålsån men Åmålsåål blir ju rätt bra, äverträffas dock av Rååål. Å, vad konstigt det här blev.


Vid stationen hittade jag denna skylt. (Klicka på den så förstoras den, liksom de andra bilderna om du klickar på dem.)

Alla tåg inställda alltså. Orsaken kan anas på å-bilden: högt vattenstånd med översvämningar efter att trakten fick upp till 130 mm regn i lördags. Detta gjorde att banvallen blev översvämmad och bortspolad och avbrott för tågtrafiken fram till torsdag kväll. Men det fanns i alla fall rejäla doningar ute för att få tillbaka banvallen igen. Här har de kommit in till Åmål för ett eller annat ärende.

Resenärerna fick alltså åka buss antingen de skulle mot Göteborg eller Karlstad.

Något de inte precis gillade. Men värst var de som skulle åka mot Karlstad. Där var det närmast uppror och "det skulle minsann skrivas i tidningen om det här". Eftersom det var mest lokalbefolkning så förstår jag inte hur de kunnat undgå att höra talas om ovädret och dess konsekvenser. Läser de inte tidningarna uten bara skriver i dem? Resenärerna understöddes i sitt skäll på SJ av bussföraren (det är inte han som är på bilden ovan, absolut inte för han var en jättetrevlig kille som lyckades få sina resenärer på gott humör). Man undrar ju: här har han fått ett uppdrag och så skäller han ut sin uppdragsgivare. Jag skall inte nämna bussbolagets namn här, men jag vet i alla fall vad jag skall säga om det skulle vara så att det tågbolag som jag jobbar för skulle anlita dem.

Nu skall genast sägas att så gott som alla bussförare uppträder bra och psykologiskt i sådana här sammanhang. Den ovan nämnde är snarast undantaget som bekräftar regeln. Det är naturligtvis inte roligt när folk blir nervösa för att de kommer att komma för sent. Och det blir många frågor. Men bussförare är ett helt annat yrke än bussförflyttare.

Även i går blev det tillfälle att utöva min hobby. Då var det nämligen trafikavbrott "på grund av trafikavbrott" (jo, det stod ungefär så på SJ:s hemsida) mellan Borås och Skene. Sanningen visade sig sedan vara fel på kontaktledningen. Cyklar och barnvagnar och förväntansfulla resenärer på väg till Wheels & Wings i Varberg gjorde att det blev rätt god tillströmning.

Sedan var det ett godståg som spårade ur vid Håkantorp utanför Vara i går. Så nu beräknas det bli stopp mellan Vara och Grästorp fram till onsdag i nästa vecka. På måndag planerar jag därför ta mig till Vara. Det blir ett besök på Conditori Nordpolen då också. http://www.nordpolen.se/ Missa inte det om du har vägarna förbi Vara. En anledning god som någon att svänga av E20.

1 kommentar:

Pappa B sa...

Tjenare vännen
Återbördad till asfalten, besviken över valet av 3-pinnen som inte funkat mer än vid ett enda tillfälle (borde givetvis valt Telia som operatör) blir det nu till att berätta vidare om äventyret uppe i norr.
Kram