Tänkte blåsa lite liv i den här bloggen igen. Det blir inte så ofta som
när den var i sin krafts dagar men i varje fall oftare än det senaste
året. Hoppas jag!
I dag lördag den 1 april var det sista dagen som Borås Lokaltrafik körde
tätortstrafiken. I morgon tar Nobina över och det blir en del
förändringar med ändrade linjedragningar. Det blir också 31 nya bussar,
därav 8 ledbussar vilket är första gången i Borås.
En annan stor ändring är att servicelinjerna, linjerna 10-16, försvinner
och ersätts av Flextrafik för dem som fyllt 75 år. Därmed går en epok i
graven. Jag skrev för några år sedan en historik om servicelinjerna i
Borås för vännen Max Widells hemsida Trafikminnen.
Sommaren
2004 presenterades den första Centrolinern i Borås. Denna
busstyp hängde med i nästan 13 år, det vill säga fram till i dag.
I dag
klockan 16.27 var det sista gången som en Centroliner på linje 15 körde
in till hållplatsen vid Lars Kaggsgatan 113 på Kristineberg. Jag fångade
bussen på bild först när den var på väg till Hedvigsborg och sedan den
allra sista turen när den återvände till Södra torget.
Därmed
har boråsarna inte längre möjlighet att åka med "Den lelle" som många sa
om bussen eftersom den var mindre än de vanliga bussarna. Bussarna
torde nu vara utslitna och gå till skrot.
Tack
för den här tiden, bästa buss, när du nu lämnar över till din större
syskon. Och får gå till slutlig vila. Vi kommer att sakna dig fast du
bara gick en gång varannan timme.
En blogg som jag hållit på med i sedan juli 2008. Den handlar mycket om tåg och bussar men också om vardagslivets små glädjeämnen och förtretligheter. Skriv gärna en kommentar på mina inlägg men du måste ange ditt namn (det riktiga eller en känd signatur). Annars godkänner jag vanligtvis inte din kommentar. Var god respektera upphovsrätten för de bilder jag lägger ut på bloggen. Kontakta mig om du vill använda dem annat än rent privat.
lördag 1 april 2017
"Den lelle" tackar för sig
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar