söndag 11 januari 2009

Det har inte blivit bättre

Knät fortsätter att ställa till problem men i morgon har min läkare lovat att kontakta mig. Inte för att jag hoppas på att hon har någon dunderkur, men jag kanske i alla fall kan få lite starkare smärtstillande eller en krycka att stödja mig på. Eländes elände, jag som är van vid att röra på mig. Nu får jag vara glad om jag orkar gå ett par hundra meter.

I fredags hände en märklig olycka med en buss i Borås. En buss skenade nämligen på Allégatan och kvaddade en färdtjänstbuss och sju bilar. Bussföraren stannade inte utan fortsatte ett par hundra meter och parkerade bussen vid uppställningsplatsen intill Södra torget och släppte av de milt sagt omskakade passagerarna. Vad som hände är ännu inte klart, men bussföraren uppger att han först kände en smäll i sidan som han blev påkörd och att han därför knuffades in mot en parkerad bil. Sedan fungerade inte bromsarna som de skulle och när han väl kunde få stopp på bussen ansåg han det olämpligt att stanna eftersom han då skulle stå i veckan. Man får väl anta att han blev chockad eftersom han handlat både irrationellt och rationellt på samma gång.

Vad nu den verkliga orsaken än var så kan i alla fall konstateras att Allégatan är en fruktansvärd trafikmiljö för bussarna. Slarvigt parkerade bilar och folk som springer över gatan hur som helst precis som om det vore ett gångfartsområde. Dessutom var bussen av en modell från juni 1995. Sådana bussar är dessvärre vanliga hos Borås Lokaltrafik. Men man kanske kan tänka sig att bromssystemet inte är konstruerat för över 13 år i intensiv lokaltrafik och att det kan ha bidragit. Hur som helst, de här bussarna borde ju snarast tas ur trafik. Vad gör BL då? Jo, man skall rusta upp bussarna så att de kan rulla ett par år till. Alltmedan Västtrafik bara kan titta på och hosta lite tyst om att de i alla fall hade ett ålderskrav i senaste upphandlingen. Jag vill minnas att det stod 12 år men BL säger att det stod 13 år. Vem som nu har rätt spelar ingen roll. Bussarna är mer än 13 år gamla.

Det blir mycket TV nu när jag inte kan göra så mycket annat. På spåret i fredags var en ganska tråkig historia med tanke på att Johan Wester och Lisa Syrén var så överlägsna. Programmet förstörs av alla dessa okunniga tävlande. Man borde väl välja mer efter kunskaper än kändiskunskap. Eller också göra frågorna lättare. Motståndarna denna gång var Rickard Olsson och Mari Jungstedt. Den senare reporter med stor världserfarenhet. Och så kunde hon knappast någonting.

Apropå Rickard Olsson så börjar "Vem vet mest" igen på måndag. Det är ett program i min smak. Frågesport utan krusiduller och i raskt tempo. Till skillnad från "Årets TV-tittare", som bara blev värre efter det första avsnittet. Borås Tidnings TV-krönikör skrev att programledaren Christine Meltzer verkade som hon tränade för parodin som skall göras i Hey Barberiba. Även om gänget där - nu utan Christine - numera gör "Fredag hela veckan" i stället så blir det nog svårt att parodiera "Årets TV-tittare". Det är nämligen tillräckligt parodiskt redan i sitt orginalupplägg. Om man nu inte skall parodiera genom att göra programmet som det borde vara. Alltså att stort antal frågor med frågor om det gångna årets TV-program och inte frågor typ vem det var som pruttade i det och det programmet. Dessutom med långa betänketider så att tittarna skall hinna SMS-a in sina svar à 10 kronor messet. Överskottet går till något välgörande ändamål, jag ha inte ens idits ta reda på vilket. Jag har inget emot välgörenhet men räcker det inte med alla dessa välgörenhetsgalor man redan och Postkodmiljonären utan att man behöver blanda in det i andra program också.

I kväll ser jag Snillen snackar med Carina Berg som programledare för att se om det blivit bättre sedan första avsnittet. Det måste det ha blivit, allt annat torde vara omöjligt. Dessutom är idén att leta fram okända ord och be panelen förklara dem dödfödd. Det är nämligen så att samma ord kan betyda olika i olika delar av landet. Eller inom olika yrkesområden. Ta ordet "kurka" i första programmet. Här vill jag minnas att de ansåg det betydde ungefär stå i vägen för någon. Men i Borås "kurkar" vi upp en flaska gärna med ett innehåll som brukar anges i procent. Och vid järnvägen betyder "kurka" att ett tåg fastnar i en backe på grund av lövhalka. Själv slutade jag dock använda det ordet sedan jag glömde r-et när jag skrev ett störningsmeddelande om ett godståg som just kurkat.

Inga kommentarer: