I går inträffade två bussbränder i Sjuhäradsbygden. På morgonen brann en buss i Horred mellan Borås och Varberg. Och på eftermiddagen brann en buss på riksväg 40 intill rastplatsen Boråstorpet. Den här gången gick det bra för de resande. Ingen blev skadad förutom lättare chock och någon som blev lindrigt rökskadad. Detta mycket tack vara alerta bussförare som snabbt fick ut resenärerna. Bidragande till detta var också att i Horred fanns det bara ett par resenärer ombord. I Borås var det cirka 20 personer i en stor turistbuss. Dessutom vältränade ynglingar eftersom resenärerna utgjordes av ett australiensiskt juniorlag i volleyboll. Man kan ju undra vad som hänt om det varit en fullsatt buss på mer än 50 resenärer och dessutom pensionärer. T ex sådana som jag med mitt knä. Som alltså inte alltför snabbt kan ta sig ur en övertänd buss. Det är visserligen mer än 30 år sedan nu, men då brann cirka 15 pensionärer inne i en buss utanför Jönköping.
Bussen i Horred var gammal - av 1999 års modell. Branden började i motorrummet. Orsaken vet jag förstås inte men en bekant i Horred berättade att man hade sett att den läckte diesel strax innan branden. I Borås-bussen verkar branden ha börjat strax bakom framaxeln i bagageutrymmet. Jag vet inte vad för explosivt som förvarades där, men det kanske utredningen kommer att visa. Den bussen var från 2005 och alltså tämligen ny. Båda bussarna ägdes av välrenommerade västsvenska bussbolag.
Man kan dock undra om bussbranschen och -tillverkarna tar detta med bränder på fullt allvar. Det brinner ungefär 100 bussar om året. De flesta av dessa går i trafik och har passagerare när det händer. Det är egentligen bara tur att det aldrig har drabbat en överfull ledbuss med över 100 passagerare. Och varför skall det vara mindre krav på brandsäkerhet för bussar än för tåg, flyg och båtar? Vi skall också komma ihåg att så sent som i höstas omkom 20 personer i en bussbrand i Tyskland. Låt vara att den orsakades av ett kräk som tjuvrökte på toaletten, men även om skall inte en buss övertändas så snabbt att folk inte hinner ta sig ut.
Det finns en person i Borås som är fd journalist och som sadlade om och blev forskare. Numera är han docent i trafikmedicin (vad nu det är för något) vid Umeå universitet. Hans namn är Jörgen Lundälv. I dagens Borås Tidning har han ett debattinlägg som fått rubriken "Kollektivtrafiken - en mörk fläck för trafiksäkerheten". Det här slår väl ändå alla rekord i lögner? Kollektivtrafik är buss, tåg, flyg och i mindre utsträckning båt. Risken för att förolyckas om man använder något av de tre första är ungefär en tiondel av om man väljer att åka bil.
Lundälv har tidigare med rätt eller orätt kritiserat ambulansförare för att vara outbildade och trafikfarliga. Sedan fortsatte han med polisen. Nu ger han sig alltså på bussförarna. Jag förstår inte riktigt vad han vill med sitt debattinlägg - förutom att inkassera ett honorar. Tydligen vill han dock att allmänheten skall få ett större inflytande i bussarnas trafiksäkerhetsarbete. Till exempel den allmänhet som i Borås Tidning kommenterade olyckan på Allégatan i Borås för ett par veckor sedan, då en buss skenade och krockade elva bilar. Inga personskador. Olycksorsaken lär vi väl inte få veta, men mycket tyder på att bussföraren tappade kontrollen sedan han blivit påkörd av en bil och råkat trampa på gasen i stället för bromsen. Något som läkarna brukar kalla chocktillstånd alltså och som inte har mycket med trafiksäkerhet att göra. Kommentarerna var i princip inte av det mer intelligenta slaget. Jag vet, jag skrev nämligen själv en av dem. Ändå tycks Lundälv vilja samla sådana som skrev dessa i ett seminarium för att öka trafiksäkerheten för kollektivtrafiken (läs bussarna) i Borås.
Visst: Bussbranschens Riksförbund skulle kunna göra mer i den här frågan. Men så usla som Lundälv hävdar är de ändå inte. Jag gratulerar honom till att antagligen ha skrämt bort ytterligare några från att åka buss och således väljer den betydligt farligare bilen i stället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar