måndag 13 juli 2009

Liten rapport om trafikavbrott

Nu har det gått en vecka av banavstängningen Göteborg-Trollhättan och det kan väl konstateras att det i stort sett gå bra även om det varit spännande ibland. Ibland har antalet bussar varit på näppen men det har klarat sig. Oftare har det dock varit för många bussar beställda och det blir ju då en onödig kostnad. Men det står tyvärr inte i mänsklig makt att beräkna bussantalet exakt och det får ju absolut inte fattas platser.

Några resenärer har läst efter gamla tidtabellen och kommit försent. Ännu värre är det när någon försäljare eller informatör har läst på fel datum och därför lämnat fel upplysning. Värst drabbad var nog den unge man som skulle åkt till Oslo för att fortsätta med nattåget till Bergen sedan. Han hade fått veta att tåget gick 17.45 men bussen som ersätter gick ju redan 17.10. SJ skickade honom då med en senare buss till Trollhättan utan att meddela något, så tåget hade gått. Då gjordes nästa misstag: han blev skickad till Karlstad och var alltså nu längre från Oslo än någonsin tidigare. Det fick bli hotellrum i Karlstad på SJ:s bekostnad och sedan fortsatt resa dagen efter, ett dygn försenad. När flera gör några små fel blir det riktigt kaotiskt i slutet.

SJ:s linje Göteborg-Karlstad har blivit hårt drabbad av översvämningar efter lördagens mycket regnande i Dalsland och södra Värmland. Det talas om uppemot 130 mm på ett dygn. Tågen är fram till torsdag (enligt nuvarande prognos) inställda hela vägen Göteborg-Karlstad. Här uppstår planerarnas verkliga mardrömssituation. En redan gjord förplanering skall sys ihop med en ny akutplanering och helst skall det ju vara så att resenärerna slipper byta från en buss till en annan i Trollhättan. Jag tror faktiskt man har lyckats med detta nu efter en trevande inledning. Stor respekt för dem som gjort det!

Själv var jag med vid uppstarten vid ett annat trafikavbrott, nämligen Mjölby-Motala där det också skall byggas dubbelspår, i lördags. Det är stopp där fram till 9 augusti och bussar ersätter. Det fungerade bra. Två bussar till varje tåg men det hade räckt med en. Fast nu fick ju folk gott om plats och det är också bra. Värst drabbade blev två asiatiska flickor som skulle åkt Malmö till Oslo och råkat få tag i en tidtabell som gällde en dag tidigare. Tågtiderna ser helt annorlunda en fredag och en lördag och de hade även om tågen gått som vanligt inte kunnat ta sig till Oslo under lördagen. Det var bara att ta med dem för vidare befordran till Hallsberg och ett för mig okänt öde. Järnvägsbolagen har ju inget ekonomiskt ansvar för resenärer som läst fel i tidtabellen men det är klart att man försöker hjälpa så gott det går.

Nu regnar det igen och även om vi här i Borås fått ganska lite regn jämfört med många andra delar av landet börjar man tröttna. I synnerhet som det var lovat så gott som uppehåll i dag. Men jag har aldrig haft något förtroende för SMHI. Det försvann när jag var på studiebesök hos dem i Norrköping för många år sedan och såg en lapp på ett av fönstren:
- Glöm inte stänga fönstret. Man vet aldrig när det kan börja regna. Städerskan.

Inga kommentarer: