onsdag 11 maj 2011

Omval och operation

Var på urologen i Skene i dag. Blev kallad dit på grund av de prostatabesvär jag tidigare berättat om. Det var ju inte cancer i alla fall så alltid något att glädja sig åt. Först och främst måste jag säga att på Skene lasarett blir man alltid vänligt mottagen och de håller de tider som man kallats tid. Följaktligen är också lasarettet nedläggningshotat utom de år det är val förstås. Eftersom det stundar ett extraval på söndag i Västra Götaland på grund av sjabbel vid valet i höstas så är det inte nedläggningshotat i år heller.

Apropå omval för resten. Vad skall det vara bra för? Om man nu gjorde det så att alla som röstade förra gången tvingades dit och röstade på exakt samma sätt som förra gången så skulle jag möjligen förstå varför. Men nu blir det ju en helt ny valrörelse och vilka gynnar det? Jo, småpartierna förstås.

På Skene lasarett hade man dragit in nummerlapparna som man skall ha innan man får komma fram till receptionen. Nu var det bara att gå direkt dit och jag blev mycket vänligt mottagen. Klockan 09.40, när jag skulle vara där för "flödesmätning" blev jag inbjuden på saftkalas. Jag skulle nämligen dricka mycket innan flödesprovet, det vill säga kissa i en dator. Sedan var det bara att säga till att nu är jag beredd och så blev det en ultraljudsundersökning av hur mycket det var kvar i blåsan och det var samma mängd som en liten snaps. Det är tydligen ganska normalt. Så fick jag vänta fem minuter på doktorn och klockan 10.35 var jag en fri man. Bra med tanke på att min tid hos doktorn var satt till 10.40.

I och för sig förstår jag inte riktigt varför både jag och doktorn skall åka till Skene när vi har ett stort sjukhus här i Borås. Men på något sätt spar väl regionen pengar på det där. Det är inte något större fel på sjukhuset i Borås heller. Inte när man lyckats passera det nålsöga som kallas akuten och där väntetiden brukar vara snarare över än under sex timmar. Socialdemokraterna vill minska denna till en timme. Det är för mycket redan det.

Min far drabbades återigen av rosfeber i fredags och vaknade med 39 graders feber. Han har numera kort som ger företräde i kön så han kan ringa direkt till infektionskliniken. Fick en tid där klockan 09.30 och ringde mig från stugan strax efter klockan 08.00 och berättade. Han tänkte köra bilen själv men jag fick honom på andra tankar så jag körde ner och hämtade honom. Det tar ungefär 25 minuter enkel väg. In med chefsbeaglen Pajo i bilen så att jag kunde ta hand om honom i fall husse blev inlagd. Jo, det blev han. Men det är rätt bra på infektionskliniken. Han fick dela rum med en man som fyller 100 år till hösten. Helt klar i huvudet och med en fin humor. Enda felet var att han hörde dåligt.

Så varje eftermiddag efter lunchpromenaden med Pajo, som faktiskt blivit betydligt snällare efter kastreringen, åkte jag och hälsade på honom. Han verkade i stort sett ha det väldigt bra om än långtråkigt. Under den timme jag var där vimlade det av unga snygga och trevliga flickor varav många var sjuksköterskestudenter. Det blev under tiden dags för kaffe och de snälla flickorna bjöd också mig på kaffe "fast de egentligen inte får". Jag som betalar skatt till regionen och som dessutom är gammal kollega till sjukvårdsstyrelsens ordförande. Tack skall ni ha, flickor.

Inte undra på att man blev lite avundsjuk men nu ser det ut att ordna sig för mig också. Urologen är säkert väldigt duktig för han har alltid elever med sig och det innebär ju att det blir två stycken som skall peta mig i.... ja, ni förstår. Förra gången var det en väldigt snygg tjej, men då gjorde han tyvärr inte någon undersökning. Det visade sig att de tabletter jag tar har gjort att prostatan inte vuxit sedan i höstas men den har inte heller minskat, vilket den borde gjort. Så nu blir det operation. Man skall hyvla av en bit av den. Två dagar på lasarett och jag skall bli bra igen.

Jag kommer att tänka på den gamla Lars Ekborg-monologen: - En vecka på lasarett (så var det på den tiden)!! Nä, har jag pinkat dåligt i tio år kan jag pinka dåligt i tio år till.

Fortsättning lär följa. Operation är utlovad till redan om cirka fyra veckor.

Inga kommentarer: