lördag 21 maj 2011

Jag känner mig blåst

I bussbranschen finns två facktidningar. Den ena heter följdriktigt Bussbranschen och den andra heter Resforum & Trafikforum. Den senare startades av radiomannen m m Ulo Maasing, som i dag är chefredaktör för den förra. Ja, det är precis så invecklat som det låter.

Nåväl, på Ulos tid var R & T en bra tidning liksom Bussbranschen nu är en bra tidning. Skillnaden är att Bussbranschen var en bra tidning redan innan Ulo kom dit, medan R & T blivit en allt sämre tidning för varje nummer.

I senaste numret har den ledande branschtidningen (R & T som kan konsten att fuska med TS-statistiken) till skillnad från den som helhjärtat satsar på bussbranschen (som inte ens är TS-kontrollerad) en säger en redaktionell sida om själva bussarna. Detta av totalt 56 sidor, varav dock 29,5 är reklam. Men av de 27,5 sidor som återstår ägnas en alltså åt bussarna som sådana (nya bussmodeller, provkörningar etc). Resten handlar om bussens roll i samhället, om en av branschens företrädare, debattartiklar och om tåg och taxi! Jag skriver inte att allt detta är ointressant för bussfolket, men det är kanske en tredjedel av sidorna som är intressanta för ägaren av Knäckebröhults Buss AB.

Man kan inte få Trafikforum utan att få Resforum också. I början av året retade jag mig på att när man väl betalat prenumerationen fick veta att den senare kommer med sex nummer per år i stället för utlovade tio. Nu verkar det inte ha blivit så men det hade varit bättre om det gjort det. För det senaste numret av Resforum är på 24 sidor. Av dessa är 10,5 reklam. Av den reaktionella texten finns ledaren och en artikel på en halv sida samt ett debattinlägg av vd:n i Bussbranschens Riksförbund. Samma inlägg finns i stort sett också i Trafikforum. Resten är pressreleaser. På fyra ställen i den tunna tidningen kan man läsa att Stockholm kommer att besökas av 273 kryssningsföretag i sommar. Första gången tänkte jag "va fan men det var ju kul". Andra gången "ja, jag har hört det nu". Tredje gången "har de inte ökat sedan sist?" och fjärde gången "det skiter jag fullkomligt i".

I en artikel i Trafikforum på en tredjedels sida kan man läsa om organisationen Svensk Kollektivtrafik. Inte nog med att den har ett långt namn, den har en vd med ett långt namn också: Charlotte Wäreborn Schultz. I den korta artikeln nämns hon fyra gånger med fullständigt namn och fullständig titel ("vd för Svensk Kollektivtrafik") , därav en gång i bildtexten. Därmed har man lyckats fylla åtta rader i en artikel som annars blivit för kort för det avsedda utrymmet.

Så där fortsätter det. För dessa publikationer får man betala 598 kronor plus moms. Eller 610 kronor plus moms om man kollar i Resforum.

Det kommer jag inte att göra något mer år. Reklam får jag tillräckligt i brevlådan ändå. Och det är ju inte underligt att av upplagan på cirka 3 000 ex om året så går några hundra till oss fårskallar som betalar fullt pris. Resten är gratistidningar eller kraftigt subventionerade prenumerationer.

Mest synd tycker jag om annonsörerna. Här annonserar de och tror att de skall nå intresserade i branschen. Där de flesta säkert bara suckar när tidningen kommer i brevlådan, bläddrar genom den och lägger undan den för senare läsning. Det vet vi ju här det är med den saken: det blir aldrig tid till detta. Annonspriserna är också höga jämfört med konkurrenten. Men det gör inte så mycket för enligt uppgift har alla annonsörer rabatt.

Som Sverker sa i Plus: "lurad, blåst och bedragen".

Inga kommentarer: