söndag 15 maj 2011

Sjuhärad vann Eurovisionsschlagern

Jag har just mejlat Christer Björkman och föreslagit att nästa år skall Sverige inte delta i schlagerfestivalen utan ersättas av Sjuhäradsbygden. Anledningen är att den bygd där jag bor tog storslam i tävlingen i går. Förstaplatsen togs inte alls av Azerbajdzjan (jo, det skall stavas så på svenska men det stavas olika i varje land enligt vad de konstaterade i radion nyss) utan av Sjuhäradsbygden. Låten är nämligen skapad av Stefan Örn från Grimsås. Visserligen står det flera namn men det är nog Stefan som gjort det mesta. Sjuhäradsbygden tog också hem tredjeplatsen eftersom den låten var skriven av Fredrik Kempe från Vårgårda.

Om Christer Björkman kommer att gå på mitt förslag? Självklart: han är ju själv från Sjuhäradsbygden, närmare bestämt Borås. Hans morbror är för övrigt gift med min kusin.

Jag såg inte själva tävlingen men lyssnade på den på radio. Det verkade vara den vanliga musiksmeten. Däremot följde jag omröstningen på TV och den var mycket spännande. Inte minst därför att länderna röstade väldigt olika - och förstås för att Sverig... Sjuhäradsbygden menar jag nästan hela tävlingen låg på första plats. Antingen det nu var under pseudonymen Azerbaijan (den engelska stavningen) eller Sweden.

Nu vet ni redan vem som vinner nästa års schlagerfestival. Vi har ju också många bra artister härifrån: Ewa Roos, Shirley Clamp, Magnus Carlsson etc så det blir inte svårt att hitta artister.

Inga kommentarer: