Alingsåsvägen i Borås är en av stadens mest trafikerade utfarter. I vanliga fall brukar det vara tjockt med bilar där. Så är det dock inte nu eftersom den är avstängd i sju veckor på grund av fjärrvärmearbeten. Biltrafiken tvingas till långa omvägar medan busstrafiken tvingas till trånga omvägar. Läs mer här
Jag gjorde ett besök i området för nästan en vecka sedan och bilderna får berätta.
Alingsåsvägen är alltså avstängd vid Byttorps vägport.
Det finns dock en passage så att arbetsfordon kan komma förbi. Givetvis även privatbilar som fuskar också men de lär inte komma så långt. Jag såg i alla fall ingen som inte respekterade skyltningen.
Här har arbetet med fjärrvärmeledningarna påbörjats.
Bussarna på linje 2, 8, 30 och 47 får i stället gå via Hästhagsgatan-Enandersgatan. Den är utöver för bussar endast öppen för trafik till och från husen utmed gatan och angränsande gator.
Många fartgupp har anlagts på Hästhagsgatan för att hålla ned farten. Dessutom är det stannarförbud på hela gatan. Det smarta i att anlägga fartgupp på en gata som bara får trafikeras av bussar kan diskuteras. Det är tio gånger värre för bussföraren att köra över ett sådant än vad det är för bilföraren. Dagens lågentrébussar gör också att föraren sitter lika nära marken som en bilförare.
För att inte bilar skall falla för frestelsen att köra denna smitväg så har ett hinder som bara kan forceras av tunga fordon anlagts. Lastbilar kommer alltså över även om det inte är tillåtet för dem att köra där. Personbilar är dock chanslösa om det inte är någon som går ut och håller upp grinden. Det är naturligtvis inte heller tillåtet.
Bilderna berättar hur det fungerar.
Även angränsande gator har stängts av för att inte genomfartstrafiken skall välja dessa i stället. Här ser det beskedligt ut men lite längre fram finns en rejäl avstängning.
Några andra gator stängs av redan vid Hästhagsgatan och de som skall dit får köra omvägar via andra gator, som förhoppningsvis inte överraskande är avstängda.
Hästhagsgatan och Enandersgatan är trånga för busstrafik och inte blir det bättre av den här tvära kurvan där gatorna möts.
Bussföraren får använda ratten rejält men det går...
... men om man får möte blir det trångt.
Men det gick bra det också. Borås Lokaltrafik har skickliga chaufförer. Fast det går förstås inte att hålla tidtabellerna. Förseningar på 3-5 minuter är mycket vanliga och i det som brukar kallas rusningstid (eftersom trafiken då står stilla) kan det bli upp till en kvart.
Så har vi den smala Enandersgatan. Men eftersom det införts parkeringsförbud och det bara är ett minimalt antal privatbilar så går det bra om bara förarna tar det försiktigt när de möter en annan buss.
Bussarna till Alingsås får köra runt via Göteborgsvägen och Hestra och det är också en av de vägar som rekommenderas för bilister. De senare kan också välja att köra via Tullen. Hursomhelst kommer de ut på (gamla) Göteborgsvägen och där är det trångt. De bussar som går ordinarie linjesträckning på denna kan bli upp till 20 minuter sena. Det går fortare att gå till fots från rondellen vid regementsområdet till Centralbron än att åka buss.
Klick med mushjulet ger större bild.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar