fredag 15 augusti 2008

Aftonbladet igen - nu vet de inte vad de själva skrev förra veckan

Aftonbladet slår i dag upp stort att tre av tio X2000-tåg är försenade. En bekant pratade om krigsrubriker med detta budskap på löpsedlarna. Hade jag gått förbi och sett en sådan löpsedel hade jag gått in och utan att tänka mig för - jag är rätt slösaktig av mig - offrat en hel tia på Aftonbladet eftersom jag hade velat veta hur SJ har klarat av denna fantastiska uppryckning. Jag hade velat läsa en intervju med Jan Forsberg där han berättade om hur man burit sig åt. Kört lite fortare än tillåtet, struntat i att stanna vid röd signal, vägrat ta med dem som hade mycket bagage eller av annan anledning tar lång tid vid på- och avstigning eller helt enkelt kommit på att man kan förse personalen med tidtabeller så de vet vad de har att hålla sig till? Det kunde ju ha varit till nytta för mig som jobbar för ett annat tågbolag (där vi dock redan har kommit på att personalen skall ha tidtabeller med sig).


Men alls icke. Aftonbladet hade glömt bort vad de skrev i förra veckan, nämligen att 4 av 10 X2000-tåg var försenade. Eller 6 av 10 som en förhoppningsfull som gått genom Journalisthögskolan utan att ha lärt sig läsa skrev. Därför hade han placerats som författare till rubriker och ingresser på redaktionen - där är det inte så viktigt med läskunnigheten tycks det. Nejdå, det var samma gamla skåpmat om det dåliga SJ en gång till. Repriser är väl något TV hålls med - men nyhetstidningar?
Till yttermera visso var jag på möte med en trevlig kille på Banverket i dag. Han kunde visa förseningsstatistiken för tågen här i väster. Och det var mycket bra siffror. Minst 95 procent av pendeltågen - vissa dagar 100 procent - har varit i rätt tid eller högst tre minuter försenade under de senaste veckorna. Det är bra. Men kom ihåg att det var här ni läste det. Och kanske i Västtrafiks kundtidning. Möjligen också i Göteborgs-Posten som har en mycket kunnig - och sympatisk - trafikreporter vid namn Ulf Nyström. Men i någon annan dagstidning lär ni inte få läsa det.

Sedan var det då det där med lotterivinsten. Jodå, den kommer nog när som helst. Jag ringde Mr Evans på lotteriet i förra veckan och han lovade att fixa det och bad mig återkomma nästa dag. Men kan man tänka sig, då hade han åkt på Jorden Runt-resa och återkommer om sex månader. Så i stället blev jag hänvisad till hans assistent Miss Garcia, men hon var ledig den dagen. Så när jag nu ringde i början av veckan så visade det sig minsann att hon också var på Jorden Runt-resa och kommer tillbaka om sex månader. Den som svarade, Mrs Morales, berättade att de också vunnit på lotteriet och därför gett sig ut på dessa resor. Så där fick de många som hört av sig till mig och sagt att jag gått på en bluff fikon. Detta visar ju att lotteriet verkligen finns.

Nu hade dock Mrs Morales tappade bort lappen med mitt bankkonto varför jag har sänt henne numret till mitt reservkonto, som innehåller 100 000 som kan vara bra att ha. Jag sparade nämligen en årslön där när Anne Wibble sa att man skulle göra så. Mrs Morales har lovat att fixa detta på måndag. Så på måndag kväll är jag rik...

Inga kommentarer: