fredag 8 augusti 2008

Blev ju inget regn

Jag kommer att tänka på min gubbsjuke granne som apropå att någon sade att det inte gick att förstå TV4-meteorologen Tone Bekkestad kommenterade:
- Det spelar väl ingen roll. Vädret blir ju ändå som det blir. Huvudsaken är väl att hon är snygg att se på.
Och det gäller också väderprognoserna för dagen med tillhörande klass 2-varning och allt. Jag vaknade av en häftig åskskur utanför fönstret strax efter midnatt. Men det var tydligen allt. Det har sedan inte regnat här i Borås på hela dagen.
Varför blir det så ofta så här? SMHI har underskattat ett tidigare oväder som det man hade i Sydsverige i måndags och så tar man i av all kraft nästa gång. Är det "för säkerhets skull" eller är det så att det andra ovädret vanligen kommer av sig. Det var likadant i vintras. Varnades för snöstormar i hela Västsverige. Jag blev ålagd att vara jour för driftledningen beträffande tågtrafiken i "mitt" område. Det var de mest lättförtjänta pengarna i hela mitt liv. Det hände nämligen absolut inget. Ovädret kom av sig...
Ja, det är klart att lotterivinsten jag skrev om var ännu mer lättförtjänt. Som jag skrivit så har de ju berett plats för pengarna genom att ta ut allt jag hade på bankkontot men ännu har jag inte fått några pengar. Jag ringde därför Mr Evans för att fråga vad som hänt men kan man tänka sig. Han har åkt på en jordenrunt-kryssning och återkommer inte förrän tidigast i december. Men hans assistent, Ms Garcia, lovade att fixa detta senast på måndag så det ordnar sig ändå.

Inga kommentarer: