fredag 20 februari 2009

Bilen hemma igen - och SJ är ute ur leken

I dag ringde Klas på Mats Klassons Bil i Ulricehamn och sa att min bil var färdig efter plåtskadorna. Så det var bara att sätta sig i den Toyota Auris jag har hyrt och åka dit och hämta den. Lite tråkigt kanske för jag hade tänkt jag skulle ut och köra lite med Aurisen nu i helgen. Och känna på dess sportiga egenskaper lite mer. Men å andra sidan är det skönt att ha sin egen bil igen. Gamla gubbar skall förstås ha en gubbil, inte en sportig bil. Det var helt otroligt vilket jobb de hade gjort med bilen. Den var som ny - till och med nytvättad. Tusan vet om de inte hade vaxat den också. Så om någon såg en nytvättad bil på riksväg 40 mellan Ulricehamn och Borås i dag så var det min. Det var nog den enda. Med det väglag vi har nu och med allt salt på vägarna så blir bilarna smutsiga på en halvtimme. IQ-en jag provkörde i går körde jag i 25 minuter, varav 10 på ren vinterväg och 15 på saltade vägar. Det räckte för att den skulle bli smutsig.

Andra goda nyheter är att knät känns bättre. Går nu hyftsat utan käpp och var ute med hundarna i 75 minuter i dag utan större problem. Måtte det vara på riktigt den här gången...

I dag är sista dagen för att lämna in bud på tågtrafik i Västra Götalands län (Västtrafik) från mitten av december 2010. Det är oklart hur många anbud som har kommit in eftersom det är hemligstämpligt. Tyska statsjärnvägen, DB, har dock glappat och sagt att de inte lämnat in något anbud. Veolia Transport har berättat att de inte har lämnat in något anbud. Likaså har SJ AB gjort. Det senare är mycket förvånande. Det är SJ som har trafiken i dag och genom att inte lämna in något anbud så kommer de alltså att få göra sig av med mycket av den personal de har i dag. Nu är det ju i och för sig inte säkert att de skulle fått trafiken i alla fall men det känns lite fegt att inte ens våga vara med. I synnerhet som SJ faktiskt har varit med och räknat på anbudet och säkert nu slängt miljontals kronor direkt i sjön.

Frågan är vad SJ är ute efter. Fast vi behövde inte vänta så länge på det svaret. De skall köra egen trafik i konkurrens med Västtrafik. Så resonerar monopolets förkämpe nummer ett. Om något tågbolag vill köra trafik i konkurrens med SJ blir det nej direkt. Om inte direkt från SJ så från departementet. Man kan ju undra vem som dikterar vad departementet skall svara. Men om SJ vill köra i konkurrens med någon annan så är det tydligen helt OK. Fast jag tror SJ biter sig i tågslutet där. Från december 2010 tappar SJ sitt monopol och det kan bli flera tågbolag som tar upp konkurrensen med SJ. Det är förstås gott och väl, men det är också tryggt att ha lite upphandlad trafk att falla tillbaka på.

I kväll ser jag finalen av "På spåret". Visserligen kommer Johan Wester och Lisa Syrén att vinna men det blir spännande ändå. Det är också sista gången som Ingvar Oldsberg är programledare för det programmet. Det är inte en dag för tidigt att han slutar. Jag har blivit rätt trött på honom. Bara Björn Hellberg blir kvar så tror jag att programmet växer med en ny programledare. Om det nu inte blir Adam Alsing eller Ernst Kirchsteiger som tar över. Eller Gry Forssell. Men Kristian Luuk är väl ett bra namn. För Peter Settman kan ju inte leda alla program. Ingvar Oldsberg skall i stället ta upp Lasse Holmqvists gamla Här är ditt liv. Det passar Ingvar. Han är nog den enda som kan fylla upp Lasses stöddiga och dumdryga roll som programledare för det programmet. Ingvar har bara ett fel gentemot Lasse. Han har humor.

Men det var ju just den stöddige programledaren som gjorde programmet sevärt. Gästen skall verkligen känna sig utsatt så att det blir bra TV. Bra förnedrings-TV alltså. Ni minns väl ännu den där tönten till producent som lät Lill-Babs alla x-män (det var faktiskt bara tolv) vara med i avslutningen på hennes program. Något som Lill-Babs i sina memoarer skrev om med orden "Min första tanke var: vem vill mig så här ont?". Men Lill-Babs som det proffs hon är vände allt till det bästa och fick äntligen tillfälle att presentera vem som var Monicas pappa. Något som hon försökt få pressen intresserad för i 30 år. Men när det inte var Simon Brehm så var det inte intressant för tidningarna. En helt okänd men supertrevlig kille från Järvsö var ju inget kul.

Inga kommentarer: