torsdag 5 februari 2009

Nålar och strålar i knät

Vi har fått vinter i Borås. I morse låg ett tunt men fint snötäcke över naturen. Nu har det förvandlats till slask, åtminstone på gångvägarna. I morse var jag hos sjukgymnasten igen och fick lite nålar inkörda i knät. Sedan böjde han det lite bak och fram utan att det gjorde ont. Märkligt då att det värker när jag går, och ibland också i viloläge. Fast vad det är kanske jag snart får veta. Det blev nämligen röntgen i Ulricehamn i dag. Jag hade formulerat ett skarpt brev till sjukvårdsstyrelsens ordförande ifall de hade ringt återbud i dag igen. Men det gjorde de inte. I stället blev det en uppvisning hur sjukvården fungerar när det är som bäst.

Eftersom sjukgymnasten håller till en bit på vägen mot Ulricehamn så fanns det ingen anledning att åka hem mellan de båda besöken. Det hade i så fall bara blivit att gå upp i lägenheten och ut till bilen igen. Så jag körde till Ulricehamn och tänkte ta en kopp kaffe när jag kom fram. Det var bara det att jag inte var ett dyft kaffesugen då. Så jag satt kvar i bilen och lyssnade lite på Borås Tidnings avgående kulturredaktör Stefan Eklund, som i lokalradion berättade om sin nya bok "52 samtal med en terrier" http://www.bokia.se/52-samtal-med-en-terrier-stefan-eklund-9152632407/bok/9789152632406/ Tidigare har han gett ut "Samtal med Svante" och boken går ut på att han för filosofiska och kulturella samtal med sin hund på promenaderna. På köpet får vi 104 olika beskrivningar på när Svante kissar. Dessutom har såväl husse som Svante och jag samma favoritwhisky - Laphroaig. Så nu vet jag åtminstone en bok till som jag skall köpa. Detta fast jag gick genom utrymmet i mina bokhyllor i går och jämförde det med de böcker som ligger i kassar och som skall in där. Det var då jag bestämde mig för att inte köpa fler böcker...

En trekvart innan jag skulle vara där jag gick upp till Röntgen, blev mottagen direkt av en läkare som såg mycket snäll ut tack vare sitt vita skägg. Jag fick komma in på en gång och var åter hemma i Borås när jag egentligen skulle ha röntgats. Men det gick snabbt att få till några bilder på knät i olika vinklar och får jag del av dem i digital form kommer jag att lägga ut dem i bloggen. Så nu är det bara att vänta på att min läkare får dem och kan vidta åtgärder för att bota det onda. Fast det brådskar nu så det inte hinner självläka...

Inga kommentarer: