I går var jag hos doktorn. Inte människodoktorn utan Bussdoktorn, som finns i Odensbacken ett par mil från Örebro. Det var visning av nya bussar av fabrikat, som inte tidigare funnits representerade i Sverige. Överst ser vi en polskbyggd Kapena och underst en portugisiskbyggd Marcopolo. Det senare är ett stort bussmärke i en stor del av övriga världen, men det är premiär för Sverige. Bussdoktorn har startat ett nytt bolag, Nordbus, för att sälja dessa tillsammans med spanska Indcar som dock inte är ny för Sverige. Bussarna byggs på chassi från itaienska Iveco.
Det var trevliga bussar att stifta bekantskap med och vi får väl hoppas att bussägare inte faller för frestelsen att av slentrian köpa samma som förut utan att också kolla in vad nytt det finns att få. Kapenan är en typisk skolbuss med plats för 28 personer och ett bagageutrymme som var obetyldigt större än i min Corolla Verso. Marcopolon är en turistbuss med toalett och bekväma stolar och ett bagageutrymme nästan lika stort som en kyrksal.
Träffen i Odensbacken, som för övrigt pågår i dag och i morgon också, gynnades av vackert väder men man kom att tänka på den gamla Närke-historian:
- Det är vackert väder i dag.
- I dag, ja!
Så ganska snart dök mörka moln upp vid horisonten och när jag satte mig i bilen för att åka därifrån kom de första regndropparna.
Som allltid var det dock trevligt att träffa bussfolk och bland dessa kan särskilt nämnas Bussdoktorns chef Martin Olofsson och säljaren Gilbert Jansson. Båda var övertygade om att det skall gå bra att sälja de här bussarna. Ett lite mer faktaspäckat reportage kommer i nästa nummer av Bussbranschen. Branschens enda fria tidning, som kollega Maasing brukar skriva på sin blogg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar