tisdag 12 maj 2009

Från Malmö till Dessau

Tidig morgon i Malmö. Jag har sovit rätt dåligt och tar mig ned från femte våningen på Hotell Comfort med reservhissen. Den ordinarie är nämligen trasig, vilket man beklagande meddelade mig vid min ankomst utan att nämna att det fanns en reservhiss. Så det blev att gå fem trappor med min tunga väska och mitt onda knä. Men nu hade jag ju en gång bestämt mig för att inte låta knät inverka negativt på denna resa. Fast receptionisten kunde ju ha berättat om reservhissen. Tur i alla fall att jag hittade den till jag skulle ner. Det är svårast att gå nedför trappor.

Vår reseledare Anders har lovat att hämta mig utanför hotellet och i Malmö fungerar det så att man bara behöver gå utanför hotellet så kommer bilen. Likadant i går kväll när Kenneth mötte mig för att vi skulle lyssna på Amiralens storband (se tidigare blogg). Vid Stortorget skulle bussen hämta, och jag fick vänta några minuter i det lätta regnet på att Lars skulle komma med den.

En liten Setra, alldeles lagom för vår grupp som bestod av tolv personer, reseledare och chaufför inräknade. Sex svenskar och sex danskar. Tio karlar och två tjejer. På bussen satt redan Bernt, Sveriges gladaste man. Vi hade aldrig träffats förut men efter 30 sekunder kände vi oss som gamla bekanta. Så kom Carl-Magnus, som jag träffade på en resa till Rügen i höstas, och slutligen mötte vi Kim på vägen. Hon var lite sen nämligen. Ja, hon alltså. Kim är ju både flick- och pojknamn och på hotellet i Dessau blev hon därför titulerad Herr .

Över Öresundsbron till Ørestad, där våra danska kollegor skulle möta upp. Tiden var satt till 08.30, vilket dock av danskarna verkade mer uppfattad som en rekommendation. När tiden var inne var det bara Aksel som kommit. De andra dök upp allteftersom och orsaken var tydligen problem med Metron. Klockan 08.45 kunde vi i alla fall dra vidare till Gedser och Scandlines färja "Prins Joachim" till Rostock. Vi kom egentligen för sent men det ordnade sig med ett telefonsamtal lite tidigare så vi kom med 11-färjan. Hade ju varit snöpligt för ScandLines om de inbjudna journalisterna fått vänta två timmar på nästa färja. Det var ett liv och kiv i färjeläget och även ombord. Torsdagar är nämligen den dag då de stora bussresearrangörerna åker ut med sina weekend-resor och naturligtvis åker de med 11-färjan. Men det blev i alla fall en god lunch i Steak & Seafood. För min del kalvschnitzel.

Vidare på tråkiga tyska motorvägar och på sekunden enligt programmet, klockan 16.45, kunde Lars stanna framför hotellet i Dessau, Steigenberger Hotell Fürst Leopold. Ett förnämligt hotell som dock drabbats lite väl mycket av design. Värre skulle det dock bli i Magdeburg.

En kort stund för vila och rekreation, vilken jag använde till att gå ut och fotografera spårvagnar. Sedan blev det en välkomstdrink och dito-hälsning av chefen för turistinformationen i Dessau-Rosslau, Roman Müller. Efter många ord från honom och ännu fler från två av hans medarbetare begav vi oss ut på en promenad till parken Georgengarten, som finns med på UNESCO:s världsarvslista. Det gör tydligen de flesta besöksmål härnere så det blir nog lättare om jag i fortsättningen bara skriver om de inte gör det. På vägen träffade vi Herr Ampelmann:

Så då till parken där detta stiliga mausoleum finns. Så där skulle man vilja ligga begravd, fast man har väl egentligen då inte mycket glädje av det. Så det får väl bli en urna i alla fall.


Här fanns också Schloss Georgium:


Mer om parken i nästa avsnitt. Då blir det också besök på ett konstmuseum.
Vill du ha större bilder så skriv inte och klaga utan klicka på dem i stället så skall du få se...

2 kommentarer:

Pappa B sa...

Bra jobbat Staffan. JAg kikar in i morgon igen
vännen Bernt

pappa B sa...

Skepp ohoj!
Det blir inget sandrace i Dubai för pappa B och hans journalistvänner. Krångel med ett flygbolag stoppade resan dagen före avfärd, lagomt kul, men det finns jobba tt göra ändå.
Ha det så fint