torsdag 15 mars 2012

Jag har blivit expertkommentator

Det har varit en bra natt. Länge sedan jag sov så gott och så oavbrutet. Jag behövde inte gå upp och kissa på hela natten förrän jag vaknade till vid 7-tiden. Det var många år sedan det var så förra gången. Jag gick och lade mig igen för att försöka somna om men det gick inte utan jag bestämde mig därför att gå upp och sätta på lokalradion för att höra vad Sara Kvist och hennes kollega hade att säga. Precis som jag reste mig ringde telefonen:
- Hej, det är Sara Kvist på Radio Sjuhärad.

Snacka om hur absurt det känns i den situationen. Vad ville då Sara Kvist? Jo, hon ville med anledning av den tragiska olyckan med den belgiska bussen i Schweiz höra om jag visste något om en bussolycka med en buss från Borås inblandad i Norge 1958. Jodå, den olyckan glömmer ingen boråsare som var med vid den tiden. Så jag lovade att medverka i programmet och berätta om den. Hon skulle ringa upp tio minuter senare så under tiden hann jag leta upp lite uppgifter om olyckan. Allt kan man ju inte ha i minnet.

Det var alltså ett antal Borås-familjer, kända i staden genom sin ställning, som under sportlovet skulle åka till Norge för att åka skidor. På vägen dit var det mycket halt och bussföraren kunde inte undvika att köra på en fiskbil som han mötte trots att farten var närmast stillastående. Bussen rullade ut för en 40 meter hög slänt mot sjön Mjösa. Fyra personer varav två barn omkom och många skadades. Bussägaren som själv körde överlevde men hans son omkom. Ni kan höra mig berätta om det här. Scrolla fram till 17.00 så börjar inslaget.
http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=broadcast&id=3826516&codingformat=.m4a&metafile=asx

Bussen däremot blev inte värre skadad än att den kunde repareras. Sommaren 1960 åkte jag själv tillsammans med en grupp från Kyrkans Ungdom i den här bussen från Borås till Heidelberg. Och hösten 2004 fick jag återse bussen hos en bekant i Jönköping. Den finns kvar än i dag även om det behöver göras en hel del innan den kan rulla ut i trafik igen. 


Inga kommentarer: